Niet alle Broadway-shows lijden onder aanslagen

Aan het begin van de week worden via internet twee tickets (officeel 85 dollar) voor de zaterdagavondvoorstelling van de musical The Producers aangeboden....

Van onze medewerker Patrick van den Hanenberg

De dip die Broadway meemaakte na de WTC-ramp is totaal aan The Producers voorbijgegaan. New Yorkers staan dagelijks in een lange rij om de annuleringstickets te bemachtigen voor deze snijdende satire over de vunzige manier waarop een producent zijn kapitaal bij elkaar ritselt. Voor de theaterbezoekers in de rij is de de oproep van New Yorks burgemeester Giuliani om weer snel geld uit te geven niet nodig geweest.

Ook de andere shows hebben het oude ritme weer bijna te pakken. Het zijn vooral binnenlandse toeristen en de New Yorkers zelf die de motor van het herstel vormen.

Een paar zwakke broeders op Broadway moesten het opgeven nadat de theaterdeuren een paar dagen gesloten waren gebleven, en de bezoekers ook daarna gedeeltelijk wegbleven. De doorzetters zitten al weer op negentig procent van hun vroegere gemiddelde.

Ook de traditionele grijze golf voor de woensdagmatinee is weer terug op Times Square.

Regisseur/choreografe Susan Stroman, die samen met Mel Brooks The Producers heeft omgebouwd van een succesvolle film tot een musicalhit, geldt momenteel met vier shows in New York als de Queen of Broadway.

Zij is verantwoordelijk voor de choreografie van Contact en The Music Man, en deze week is Thou Shalt Not in première gegaan, waarvoor zij zowel de regie als choreografie heeft verzorgd. Haar remake van de klassieker Oklahoma! van Rodger & Hammerstein is na de opbouwfase in de buitengewesten ook klaar voor New York.

Thou Shalt Not is een moralistische vertelling (wat wil je ook, met 'Gij zult niet' als titel), gebaseerd op Thérèse Raquin van Émile Zola. Het Franse passiemisdaadverhaal uit 1867 is verplaatst naar New Orleans vlak na de oorlog. Ex-soldaat Laurent LeClaire vermoordt zijn ziek/zwakke vriend Camille, om diens vrouw Therese te krijgen. De zwoel zweterige muziek is van Harry Coninck Jr, die eveneens de liedteksten heeft geschreven. De componist blijkt heel wat meer in zijn mars te hebben dan de gladde Frank Sinatra croon-imitaties, waarmee hij veel geld heeft verdiend.

Een andere musical, die net als The Producers in de categorie hot tickets valt, is Urinetown. De show van het duo Mark Hollmann (muziek en liedteksten) en Greg Kotis (script en liedteksten) is vanuit het alternatieve circuit naar Broadway gekropen en vormt daar een interessant buitenbeentje. Het is eigenlijk een zeer Europese musical, een bijna cabareteske voorstelling die het in Nederland goed zou kunnen doen.

Na jaren van droogte is het watertekort zo nijpend dat de bevolking fors moet betalen voor openbare toiletten. Wildplassen wordt zwaar gestraft door Urine Good Company, de organisatie die de dienst uitmaakt in de stad. De wetsovertreders worden naar Urinetown gestuurd, een mix van gevangenis en hel. Een opstand van de wanhopigen, die hun plas niet meer kunnen ophouden, maar ook geen geld hebben, maakt een eind aan de dictatuur.

Urinetown is een aandoenlijk vrijheidsverhaal, waarin een banaal onderwerp naar filosofische hoogte wordt opgestuwd. Ondertussen wordt de draak gestoken met de theaterwetten, zoals Nederland dat van Wim T. Schippers kent, en krijgen we buitengewoon grappige parodieën voorgeschoteld van klassiekers als Porgy & Bess, West Side Story en Les Misérables. Succes lijkt dus voor de komende tijd verzekerd, want de musical kan in bange dagen dienen als ontsnappingsplek, en is tegelijkertijd een intelligent pamflet over burgerrechten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden