INTERVIEW

Nienke Miezenbeek (25) overleefde de Nepalese sneeuwstorm

Nienke Miezenbeek was een van de wandelaars die verzeild raakten in de Nepalese sneeuwstorm. Ze overleefde, maar het was allemachtig spannend.

Reddingswerkers brengen slachtoffers van de sneeuwstorm in Nepal in veiligheid. Beeld AP

Het had het hoogtepunt van haar reis naar Nepal moeten worden: de lange en oogverblindende oversteek van de Thorung La-pas op 5.416 meter hoogte in het Himalaya-gebergte. Maar in plaats daarvan werd het een helletocht voor de 25-jarige Nienke Miezenbeek uit Haarlem, die afgelopen woensdag na meer dan dertien uur in heftige sneeuwstormen meer dood dan levend de overkant van de pas bereikte.

'De gidsen hebben mij er letterlijk doorheen gesleept. Ik was ziek, was de weg kwijt en ik had bevroren voeten en handen. Er was nauwelijks eten of water. Als zij mij niet op het pad hadden gehouden en met hun lichaamswarmte hadden verwarmd, was ik dood geweest,' zegt Miezenbeek door een geleende telefoon vanuit Nepal.

Oktober is normaliter de beste maand voor een trektocht door de Himalaya. Het weer is in de regel goed en de kans op sneeuw klein. Duizenden toeristen van over de hele wereld nemen dan ook in de herfst het vliegtuig naar Nepal voor een tocht door het ruige berglandschap.

Beeld Irene Boers
Groepsfoto op de berg. Beeld Irene Boers

Sneeuwstorm

Vorige week ging het volledig mis: op woensdag stak onverwacht een scherpe sneeuwstorm op, die honderden toeristen, dragers en gidsen volledig overviel. Er viel bijna twee meter sneeuw en de temperatuur daalde naar min vijftien. Honderden mensen moesten worden gered van de berghellingen en er vielen tientallen doden in de storm.

'Het was de hele week prachtig weer', zegt Miezenbeek. 'Warm, en geen wolkje aan de hemel. Maar toen we woensdagochtend om kwart over drie werden gewekt om aan de klim te beginnen, lag er opeens een laagje sneeuw. Komt goed, zei de gids, het is altijd mooi weer in deze tijd van het jaar. En we gingen met zijn allen naar boven.'

Die woensdag zouden 340 mensen de oversteek wagen. De door reisorganisatie Shoestring samengestelde groep van Miezenbeek was met 18 toeristen (14 Nederlanders en 4 Belgen), tien dragers en twee gidsen de grootste van de dag.

Nienke Miezenbeek

'Tijdens de klim werden de sneeuw en de wind steeds heftiger. Omlaag konden we niet en dus klommen we gewoon door. Boven voelde ik me heel slecht. Ik heb nog medicijnen tegen hoogteziekte genomen, maar die werkten niet,' zegt Miezenbeek. 'Ook voelde ik mijn handen en voeten niet meer en kon ik slecht blijven staan.

'Er was daar een heel klein hutje, waar iedereen probeerde te schuilen. Er was grote paniek en chaos. Ik was er niet helemaal bij, en kan me vooral veel armen en benen herinneren van mensen die probeerde in het hutje te komen. De gidsen hebben mij daar naar binnen gesleurd en ik heb daar thee gedronken. Maar we konden daar niet blijven, zeiden de gidsen. Te koud en te gevaarlijk.

'Ik raakte in paniek, want ik had niet de kracht om zelf door te lopen. Ik voelde me schuldig want het grootste deel van de groep was - zonder gidsen - al de pas over. We zijn toen met nog twee achtergebleven groepsleden en de gidsen toch maar afgedaald. Het was chaos. Je zag bijna niets en ik liep steeds van het pad af. Ze hebben me hele stukken gedragen en met hun lijf warm gehouden. Anders was ik er niet meer geweest.

Opluchting bij geredde wandelaars. Beeld EPA

Wartaal

'Onderweg zagen we mensen die het hadden opgegeven. Die waren gaan zitten. Anderen liepen zonder handschoenen rond en sloegen wartaal uit. Wachten of helpen kon niet. We moesten door. Er was heel veel ijs en sneeuw. We hoorden onderweg lawines vallen - daar zaten ook mensen onder.

'De bagage was weg en we hadden alleen een paar energierepen. Daarvan hebben we hapjes genomen en na dertien uur strompelen bereikten we een dorpje. Daar vonden we de rest van de groep. Er was één drager kwijt en de gids is terug gegaan om hem te zoeken. De drager had zich in een slaapzak gewikkeld uit een van de tassen en kon worden gered.

'We zijn een dag in het dorp gebleven en daarna met een jeep en een bus verder gereisd. Inmiddels is het 27 graden. Overal is smeltwater en we hebben alweer twee dagen gelopen,' zegt Miezenbeek. 'Sinds vandaag heb ik weer gevoel in mijn vingers en we hebben gisteren met de gidsen en dragers bij een kampvuur gezongen en gevierd dat we er doorheen gekomen zijn.'

Opluchting bij geredde wandelaars. Beeld AFP

Besef van wat haar is overkomen is er nog nauwelijks, zegt de Haarlemse, die vrijdag weer naar Nederland vliegt. 'De eerste periode zijn we puur op adrenaline doorgekomen. Pas twee dagen na de storm druppelde het nieuws binnen over wat er echt was gebeurd. We kregen steeds meer verontruste telefoontjes vanuit Nederland, hoorden verhalen van anderen, en zagen de helikopters die in de bergen op zoek gingen naar vermisten en slachtoffers.

'Als ik was gaan zitten in de sneeuw, dan hadden ze ook naar mij moeten zoeken. Zonder de gidsen had ik het echt niet gered. Het zal wel even gek zijn, om straks in Nederland weer gewoon naar de supermarkt te gaan.'

Hoog en moeilijk

De Thorung La-pas is het hoogste en moeilijkste punt van de populaire drie weken durende Annapurna-trektocht door de Himalaya in Nepal, rond het Annapurna-massief. In 2013 staken circa 20 duizend toeristen de meer dan 5.400 meter hoge pas over, van wie zesduizend in oktober - de beste maand voor de oversteek. Nog eens 70 duizend toeristen voltooiden een deel van de tocht.

Het klimtoerisme naar Nepal groeit al jaren. Dat leidt tot extra welvaart in het arme Aziatische land, maar ook tot gevaarlijke situaties. De onverwachte storm van vorige week is de dodelijkste van de afgelopen jaren, gevolgd door een groot ongeluk in mei van dit jaar. Toen raakte zestien sherpa's bedolven onder een lawine op de Mount Everest. Dat ongeluk leidde tot protesten onder dragers en gidsen.

Tijdens de storm van vorige week verloren niet alleen Nepalezen het leven, maar ook Japanse, Israëlische, Canadese, Indiase, Slowaakse, Vietnamese en Poolse wandelaars. Alle Nederlanders en Belgen in de bergen overleefden de storm. Zondag werd de zoekactie gestaakt. Er zijn 39 doden geteld en 400 evacuaties. Bij sommige geredde wandelaars moeten bevroren ledematen worden geamputeerd.

Paarden en mensen op de berg. Beeld Irene Boers
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.