Niemandslandliefde

Drake Doremus, tijdens het maken van Like Crazy pas 28 jaar, over zijn beslissing om de dialogen in zijn film veelal te laten improviseren.

Bitterzoet liefdesdrama over een Brits meisje, Anna, en een Amerikaanse jongen, Jacob, die vanwege een verlopen visum noodgedwongen drie maanden zonder elkaar moeten leven. Een verschrikkelijke gedachte in tijden van prille, onstuimige liefde. Impulsief besluit Anna in Amerika te blijven: wat kan er nou helemaal gebeuren? Daarop belanden de twee geliefden in een soort niemandsland, gescheiden door onoverkomelijke problemen. Dat roept aangenaam prikkelende vragen op: is er zoiets als Ware Liefde die al die praktische obstakels kan overwinnen? Of moet zo'n eerste grote liefde wel slecht aflopen en houdt het tweetal slechts aan elkaar vast omdat hun relatie geen natuurlijk einde is gegund? De film laat de antwoorden ongemakkelijk in het midden. Zo plaatst de grote winnaar van het Sundance-filmfestival van 2011 wrange vraagtekens achter de standaard Hollywoodromantiek.

Like Crazy (Drake Doremus, 2011) RTL 8, 20.30-22.15 uur.

undefined

American Pie

(Paul Weitz en Chris Weitz, 1999) Bijna klassiek geworden puberkomedie vol flauwiteiten, dubbelzinnigheden en, toegegeven, een aardige hoeveelheid geslaagde grappen. Vier jongens uit de examenklas maken een afspraak: zij gaan vóór het eindejaarsbal met een meisje naar bed. Ze liegen en bedriegen voor het grote doel, maar leren ten slotte dat er belangrijker zaken zijn dan seks (wijze les). En hebben vervolgens seks (beloning en dubieuze moraal). Na dit debuut maakten de broers Weitz nog de iets subtielere tragikomedie About a Boy, maar daarna legden ze zich vooral toe op beduidend minder opvallend werk, al dook broer Chris een paar jaar geleden op als regisseur van twee grote fantasyfilms voor jongeren; The Golden Compass en The Twilight Saga: New Moon. Madonna's cover van de Don McLean-klassieker met dezelfde titel als de film stamt trouwens uit dezelfde tijd, maar hoort bij een andere film: The Next Best Thing van John Schlesinger.

Veronica, 20.30-22.30 uur.

undefined

Le vent de la nuit

(Philippe Garrel, 1999) Catherine Deneuve heeft in prettig kabbelende roadmovie moeite met het ouder worden. Ze neemt ter compensatie een jonge minnaar, die op een dag naar Napels uitwijkt.

TV 5, 21.10-22.35 uur.

undefined

Volver

(Pedro Almodóvar, 2006) De hysterische soapachtige perikelen waarmee de Spaanse cineast Pedro Almodóvar zich zowel geliefd als gehaat maakte, blijven in zijn zestiende speelfilm grotendeels buiten beeld. Het verhaal over een jonge weduwe (Penélope Cruz) die vreemde bezoekjes krijgt van haar overleden moeder en ondertussen, zo goedgemutst mogelijk, zorg draagt voor haar verwarde 14-jarige dochter, wordt opvallend subtiel verteld. Cruz, die voor deze rol voor een Oscar werd genomineerd, werd door Almodóvar gemodelleerd naar Sophia Loren in haar jonge jaren; hij geeft zijn publiek daarbij een welhaast voyeuristische blik op haar rondingen. Los daarvan is het spel van Cruz fenomenaal, met een speelse balans tussen komedie en drama. In Volver ('terugkeren') pendelt ze tussen het drukke, moderne Madrid en een rustiek, bijgelovig dorpje in La Mancha, Almodóvars oorspronkelijke geboortestreek. Niet zonder reden, want, zo zei de flamboyante Spanjaard in 2004 in de Volkskrant: 'Alles wat niet autobiografisch is, is een pastiche.' Dat maakt Volver tot een van zijn persoonlijkste en bovenal eerlijkste films.

ARD, 1.55-3.45 uur.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden