'Niemand wil van het Noorden een Randstad maken'

De Tweede Kamer heeft laten weten dat de zweeftrein naar het Noorden lang niet zeker is. Commissaris van de koningin in Groningen, Hans Alders, geeft geen krimp....

Het voortraject duurt ook wel erg lang, vindt Alders. Volgende week vrijdag moet het kabinet ja of nee zeggen tegen een samenwerkingsovereenkomst met Friesland, Groningen, Drenthe, Flevoland en een aantal gemeenten over zo'n snelle lijn. De eerste afspraken daarover dateren al van 16 april 1998. Dat was het zogeheten Langman-akkoord. Op 21 december 2001 besloot het tweede kabinet-Kok dat de voorkeur uitgaat naar de twee snelste varianten: een magneetzweefbaan of een hogesnelheidslijn.

Maar nu begint de Tweede Kamer een terugtrekkende beweging te maken. Maandag bleek dat een Kamermeerderheid een magneetzweefbaan ofwel zweeftrein dreigt te blokkeren.

Daar ligt een probleem, want de betrokken provinciebesturen zien juist een dergelijke lijn het liefst. Het is de snelste trein, die bovendien het gemakkelijkst op tussenliggende stations kan stoppen. Maar de trein is ook duur. Naar schatting kost hij rond de tien miljard euro.

Alders, alias 'mister zweeftrein', omdat hij voorzitter van de Stuurgroep Zuiderzeelijn is, vindt de Kamer voorbarig. 'De discussie gaat op dit moment niet over de zweeftrein of een andere techniek. We hebben een deal, zwart-op-wit in het Langman-akkoord. Als het kabinet op 19 december instemt met de samenwerkingsovereenkomst, worden bedrijven uitgenodigd om met inschrijvingen te komen. Daarna kun je zeggen: is een zweeftrein naar het Noorden wel of niet mogelijk?'

Maar het is toch onhandig als een Kamermeerderheid op voorhand zegt die zweeftrein niet te willen?

'Het gekke is dat ik ook de krantenstukken over de Kamerdiscussie lees. Ik zie niet dat een Kamermeerderheid tegen is. De VVD en CDA willen nog steeds. En over de PvdA lees ik dat na afloop van het Kamerdebat ook enkele PvdA-leden zich verzetten. Hoeveel? Welke? Is dat de opvatting van de fractie?'

Is het nog spannend wat het kabinet gaat besluiten?

'Tuurlijk is dat spannend. Maar de minister-president heeft bij de Algemene Beschouwingen gezegd: afspraak is afspraak. Dat vind ik ook.'

Veel tegenstanders van de zweeftrein zijn bang dat het Noorden een soort Randstad gaat worden.

'Ik begrijp best dat mensen zeggen dat je goed moet letten op wat er met zo'n verbinding gebeurt. Daarom werken wij aan ruimtelijke ordeningsbeleid langs die hele lijn. Hoe pas je die lijn in, hoe voorkom je verdringing op de woningmarkt? Er is niemand, helemaal niemand die van het Noorden een tweede Randstad wil maken.'

Het is moeilijk om kritiek te leveren op de zweeftrein. In Friesland was sprake van een referendum over de zweeftrein. U heeft toen via de media de Friezen gewaarschuwd: dit is gevaarlijk.

'Wij werken met vier provincies en de halteplaatsen samen. Ik heb destijds tegen Friesland gezegd: pas nou op dat we niet allemaal weer onze weg gaan. Juist omdat we een eenheid vormen, staan we sterker. Het heeft geresulteerd in een voorstel waarin precies beschreven staat hoe de bevolking in het hele gebied erbij betrokken wordt.'

In het Dagblad van het Noorden stond onlangs een enquête waarin ruim 72 procent van vierhonderd noorderlingen zei: gebruik het geld voor de zweeftrein liever voor iets anders. Brengt u dat niet aan het wankelen?

'Ik kan net zo veel enquêtes laten zien met een tegenovergestelde uitslag. Dat laat onverlet dat er een discussie in noord-Nederland is. Als we op 19 december de samenwerkingsovereenkomst aangaan, gaan we op grote schaal met de bevolking praten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden