Niemand twijfelt: die groei zal komen

AMSTERDAM - Online boodschappen doen stelt in Nederland nog niet veel voor. Albert Heijns webshop Albert.nl is de grootste in het land met een omzet van 200 miljoen euro. Van de hele markt voor voedingsmiddelen gaat rond 0,8 procent via internet.


Maar niemand die twijfelt eraan dat die groei gaat komen. Dick Boer, Aholds nog betrekkelijk nieuwe voorzitter van de raad van bestuur, liet eind vorig jaar al weten grote ambities te hebben op gebied van online- verkopen. Die lagen rond 500 miljoen euro. Dat moet eind 2015 drie keer zo veel zijn.


Nu, enkele maanden later, maakt hij bekend Bol.com over te nemen. Verrassend, want de geruchten gingen dat hij Wehkamp zou willen kopen, Nederlands grootste webshop. Maar nummer 2, Bol.com, heeft wel voordelen boven Wehkamp: het is bekender, heeft meer klanten en groeit snel. Een impulsaankoop is het zeker niet, want Boer ging twee jaar geleden al eens praten met de baas van Bol.com, Daniël Ropers.


Ahold is al heel lang actief op internet. Al in 2000 kocht het concern het Amerikaanse Peapod, een van de eerste en op dat moment grootste webwinkels voor het supermarktassortiment. Peapod is de Amerikaanse tegenhanger van Albert Heijns webwinkel Albert.nl, maar veel groter. Waar Albert.nl 200 miljoen euro omzet, doet Peapod 300 miljoen.


De aanschaf van Bol.com betekent voor Ahold meer dan een versnelling van zijn internetverkopen. Belangrijker is dat de strategie van het concern in één klap wordt verruimd. Dick Boer: 'In onlineverkopen vervaagt het onderscheid tussen food en non-food. Als mijn zoon iets wil kopen, pakt hij zijn mobiel, zoekt hij een webshop en koopt hij het. Hij gaat niet naar een boekenwinkel voor een boek en naar een elektrowinkel voor een elektrisch apparaat. Hij bestelt bij winkels die hij vertrouwt.'


Daarom, zegt Boer, is het zo van belang dat zowel Albert Heijn als Bol.com zo hoog staan aangeschreven bij de consument. 'Het gaat om de relatie die we hebben met onze klanten. Die moet goed zijn. Als dat zo is, kunnen we die relatie gebruiken om onze klanten te wijzen op de mogelijkheden van Bol.com.' Met andere woorden: supermarktconcern Ahold is online gewoon een detaillist die van alles kan verkopen.


Bovendien gaat Ahold de internetverkopen anders aanpakken dan tot nu toe gebruikelijk. Tot nu toe is het gebruikelijke model: de klant bestelt online en de spullen worden thuis afgeleverd. Ook de Britse supermarkten werken zo, zegt Will Treasure van het Britse consultantsbureau Javelin. Groot-Brittannië loopt ver voorop met internetverkopen. De gemiddelde Brit koopt vijf keer zoveel online als de Nederlander.


Het model is overal gelijk, zegt Treasure. 'Je bestelt je spullen online en geeft aan wanneer je ze thuis bezorgd wilt hebben. Op dure uren zoals vrijdagavond en zaterdagochtend kunnen de bezorgkosten oplopen tot 8 pond, op goedkope uren midden op een doordeweekse dag is het meestal gratis.'


Maar niet altijd is thuisbezorgen ideaal. Aholds eigen Amerikaanse internetdienst Peapod weet daar alles van. Vorig jaar begon Peapod zijn bezorgdienst in Manhattan. Op elke wagen rijden twee chauffeurs: terwijl de een de boodschappen aflevert, rijdt de ander rondjes. Dat is goedkoper dan de boetes voor foutparkeren te betalen.


Frank Quix, retaildeskundige bij de Universiteit van Amsterdam, vindt bezorgen een groot probleem. 'Over een paar jaar gaat er zes keer zo veel online als nu. Als al die spullen bezorgd gaan worden, als er dus zes keer zo veel autootjes de straat in moeten, wordt het echt een chaos.'


Afhaalpunten hebben een grote toekomst, denkt hij. En afhaalpunten, dat is wat Ahold wil. Te beginnen bij Albert Heijn. De eerste van die afhaalpunten zullen na de zomer worden ingericht. De klant bestelt online, maar haalt de bestelling zelf op. Elke Albert Heijn een afhaal- en retourpunt: dat moet ook voor Bol.com een groot voordeel zijn. Quix: 'Bol.com krijgt er gewoon 800 vestigingen bij.'


Hoe is de ervaring in Engeland met afhaalpunten? Will Treasure: 'Die hebben we hier vrijwel niet. Maar dat wil niet zeggen dat die niet sucesvol kunnen zijn. In Frankrijk zijn het juist die afhaalpunten die tot een sterke groei hebben geleid. En in Nederland heb je een kleinschalige structuur. Er is altijd wel een supermarkt dichtbij. Daar kan afhalen zeker een goed model zijn.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden