Niemand claimt betwiste kunst Groot-Brittannië

Er is nog geen enkele claim gelegd op een van de kunstwerken in Britse musea die mogelijk van slachtoffers van het nazi-regime zijn gestolen....

Op een donderdag in de British Library gehouden persconferentie zei Tate-directeur Sir Nicholas Serota dat tot nu toe nog geen enkele claim is ingediend van de oorspronkelijke eigenaren of hun nabestaanden. Maar Serota, die namens de nationale musea het onderzoek leidt, wilde daar geen conclusies aan verbinden. 'Het is nog vroeg. We zijn eigenlijk maar net begonnen.'

Verder is de lijst nu sterk uitgebreid met talrijke nieuwe kunstwerken. Naast de nationale musea doen nu ook duizend regionale en universiteitsmusea mee aan het onderzoek naar de afkomst van de kunstwerken die in hun eigendom zijn.

Alle werken die in de periode tussen 1933 en 1945 zijn verworven en waarvan niet duidelijk is op welke wijze dat is gebeurd, worden op een lijst geplaatst. Ook de British Library, eigenaar van achttien miljoen boeken waaronder zeldzame werken en kostbare manuscripten, heeft zich nu aangesloten bij het initiatief.

De British Library heeft inmiddels de herkomst van tienduizenden boeken en manuscripten die in haar bezit zijn, gescreend. 'Het is een geweldige klus, omdat bibliotheken zich in het verleden bij de aanschaf van boeken alleen afvroegen wat het was en niet waar het vandaan kwam', stelde directeur Alice Prochaska van de British Library gisteren op de persconferentie.

Vooralsnog heeft de bibliotheek 42 werken op de lijst geplaatst. De belangrijkste is een miniatuur getiteld de Wyndham Payne Crucifixion dat in 1943 in een antiekzaak in het Italiaanse Cirencester werd gekocht.

Ook belangrijke werken van het National Maritime Museum (Two views of the English Brigantine) en het Courtauld Institute Gallery (Degas' Dame met een Parasol) zijn aan de lijst toegevoegd.

Serota maakte bekend dat ook een aantal namen van de lijst konden worden verwijderd, omdat uit onderzoek is gebleken dat de musea ze niet uit gestolen Nazi-bezittingen afkomstig kunnen zijn. Hieronder vallen ondermeer La Pierrot au Livre in de Tate en een tekening van Vincent van Gogh die zich in het British Museum bevindt. Totaal staan er nu op de lijst echter meer dan zeshonderd werken.

Hoewel sinds februari geen nieuwe claims zijn ingediend is het eigendom van één werk wel al betwist. Dit is het schilderij Een gezicht op Hampton Court Palace van Jan Griffier de Oudere, waarop voordat de commissie in februari de lijst publiceerde al een claim was gelegd. Serota zei dat een panel in november een nadere uitspraak over het eigendom van dit schilderij zal doen.

Het panel is ingesteld door de Britse regering en de musea hebben beloofd zich bij de uitspraken neer te leggen. Serota benadrukte nog eens dat de Britse musea geen kunstwerken willen houden die van Nazi-slachtoffers zijn gestolen. Serota zei tevreden te zijn over de voortgang van het onderzoek. Het baart hem geen zorgen dat er geen nieuwe claims zijn binnengekomen noch stelt het hem nu al gerust dat alle kunst in de Britse musea van nazi-smetten vrij is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden