NFI kan aantal bloedmonsters niet aan nu politie automobilisten test op drugsgebruik

Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) kan het onderzoeken van bloedmonsters van automobilisten die zijn betrapt op het gebruik van drugs niet aan. Het aantal monsters overtreft de verwachtingen.

Foto anp

Sinds juli gebruikt de politie bij verkeerscontroles een nieuwe speekseltest, waarmee zij zelf kan vaststellen of bestuurders drugs hebben gebruikt. Bij een positief resultaat wordt op het politiebureau een bloedmonster afgenomen dat voor nader onderzoek wordt doorgestuurd naar het Nederlands Forensisch Instituut. Het NFI onderzoekt welke drugs zijn gebruikt, hoeveel en of er sprake is van een combinatie van drugs- en alcoholgebruik.

Onvoldoende capaciteit

De inschatting van politie en Openbaar Ministerie was dat het NFI maandelijks 133 bloedmonsters op de onderzoekstafel zou krijgen, maar het blijken er veel meer te zijn. Het zijn er maandelijks 200, in oktober zelfs 300. Het NFI heeft niet de capaciteit ze allemaal binnen redelijke termijn te onderzoeken. Met de politie, het OM en het ministerie van Veiligheid en Justitie wordt binnenkort gesproken over een oplossing. 'Meer capaciteit voor het NFI of een verminderde afname van speekseltesten door de politie zijn voor de hand liggende opties', zegt een woordvoerder van het forensisch instituut.

Volgens een woordvoerder van het OM valt uit het hoge aantal positieve speekseltesten niet te concluderen dat het drugsgebruik onder weggebruikers groter is dan verwacht. 'Zodra de politie intensiever controleert op een verkeersovertreding, vindt zij doorgaans meer gevallen.'

Wettelijke limiet

Sinds 1 juli gelden wettelijke limieten voor amfetamine-achtige stoffen, cocaïne, opiaten, cannabis en GHB-achtige stoffen in het verkeer. Voor een combinatie van drugs of van drugs met alcohol is de wettelijke limiet nul.

Van alle verkeersovertredingen door rijden onder invloed komt het merendeel (95,5 procent) voor rekening van alcoholgebruikers. In 2,8 procent van de gevallen is er sprake van drugsgebruik, aldus de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Het meest voorkomend zijn cannabis, met als gevolg een verminderde reactiesnelheid en concentratievermogen. Ook kunnen cannabisgebruikers afstanden in het verkeer minder goed inschatten.

Verkeersslachtoffers

Het cannabisgebruik onder verkeersdeelnemers is het hoogst onder jonge mannen. Volgens het SWOV is het niet bekend hoeveel slachtoffers het verkeer jaarlijks telt als gevolg van drugsgebruik. Wel blijkt uit ziekenhuisgegevens dat 10 procent van de ernstig gewonde autobestuurders drugs heeft gebruikt. Vorige maand nog kwam een personenauto met een trailer op de N11 in botsing met een kleine vrachtwagen, waarbij een passagier zwaargewond raakte. De bestuurder van de personenauto bleek drugs te hebben gebruikt.

Bij verkeerscontroles maakt de politie de laatste tijd meer gebruik van vliegende brigades, zo bleek onlangs uit onderzoek van De Volkskrant. Daarbij wordt meer dan voorheen bij grootschalige controles gelet op afwijkend rijgedrag. Met die aanpak lopen bestuurders met alcohol of drugs in het bloed eerder tegen de lamp. Het SWOV hoopt dat de verkeerscontroles op drugsgebruik niet ten koste zullen gaan van alcoholcontroles, omdat alcoholgebruik door bestuurders aantoonbaar tot meer verkeersongelukken leidt.

Het Openbaar Ministerie verwacht eind volgende maand of begin januari de eerste zaken voor te krijgen op grond van de aangepaste wet Rijden onder Invloed. Op rijden onder invloed van drugs staat net zoals bij rijden onder invloed van alcohol een boete en/of een tijdelijke ontzegging van de rijbevoegdheid.

Meer over