Column

'Next! Weg van de eenheidsworstmaffia gaat Rob Wijnberg weer pionieren'

Nrc.next moest 'newsier' en dus mocht Rob Wijnberg vertrekken. 'Want je mag niet uit de pas lopen in het hysterische circus rond de waan van de dag', schrijft Johan Fretz. 'Gelukkig zijn er nieuwe initiatieven die zich hier niets van aantrekken.'

Rob Wijnberg.Beeld ANP

Een tijd geleden kondigde NRC aan dat Rob Wijnberg als hoofdredacteur van nrc.next vertrok. Doodzonde. Onder Wijnberg zagen we hoe next zich ontwikkelde tot een unieke krant, vol bravoure, met ruimte voor het experiment. Juist door te durven falen, schoot de krant ook vaak raak.

Als reden voor het vertrek van Wijnberg werd door de leidinggevenden van NRC opgevoerd dat de nrc.next weer newsier moest worden. Newsier. Ja, ja. Het stond er echt. Wat een droefenis. Hou toch op. Het is een krant, geen papieren aflevering van Shownieuws. Nieuws moet helemaal niet newsier. Nieuws moet helemaal niks. Nieuws is nieuws en dat is meer dan genoeg.

Eigenzinnig
Een krant houdt ons op de hoogte over relevante gebeurtenissen die invloed uitoefenen op de wereld waarin wij leven. We lezen in kranten tevens over de figuren die daarin een belangrijke rol spelen. Daarnaast is het aan een krant zelf om op verschillende vlakken voor duiding, verdieping, verlichting en relativering te zorgen. Wijnberg deed dat op eigenzinnige wijze en had een publiek dat misschien geringer was dan dat van andere kranten, maar ook trouwer.

Wat zo gênant is, is dat we allemaal weten wat de directie van NRC bedoelde met newsier: gewoner. Niet zo raar doen Rob, dat is wat ze wilde zeggen. We willen geen rare analyses over onderliggende processen in de samenleving, geen prikkelende stukken over ondergesneeuwde nieuwsfeiten, nee Rob, het is uit met de verbeeldingskracht, je mag niet uit de pas lopen in het hysterische circus rond de waan van de dag. Gewoon normaal doen, de lezer wil al dat inhoudelijke gedoe niet. Newsier heet dat dus, in marketingjargon.

Leuke, gekke ideetjes
Wel, ik heb geen verstand van marketing, dus misschien dat met zo'n strategie uiteindelijk next voor een faillissement wordt behoed, maar de kracht van verdieping wordt laf neergesabeld. Wijnberg mocht nog wel aanblijven als columnist. Vernederend, zo van: 'Dan kun je die leuke, gekke ideetjes van je voortaan nog wel even in een stukje blijven ventileren'. Wijnberg bedankte. Terecht.

Nu begint hij een eigen nieuwssite. Dat klinkt in eerste instantie niet heel spannend, ware het niet dat het Wijnberg niet om de vorm gaat. Niet het medium telt, maar de filosofie achter het vertellen van verhalen. Het duiden van nieuws, een gids zijn in de veelheid der dingen. Orde scheppen in de overvloed in plaats van hysterisch op elke golf mee te bewegen. Een zinvol streven. Bovendien zoekt Wijnberg niet meteen financiers, maar ontwikkelt hij eerst zijn product. Eerst de inhoud, dan pas de centjes.

Kleinschalige ondernemingen
In een tijd waarin we met minder genoegen zullen moeten nemen, is het slim niet alleen naar winst te streven. Een stijgende oplage betekent lang niet altijd een beter product. 'De lezer moet de weg naar de krant weer vinden', hoor je wel eens. Maar waarom eigenlijk? Misschien vindt de lezer voor wie de krant is 'm vanzelf. Er staat een hoop te gebeuren. Kijk om je heen. Overal schieten steeds meer kleinschalige ondernemingen uit de grond.

Kleinschalige ondernemingen van pioniers die niet uitgaan van kwantiteit, maar van kwaliteit, die durven op nieuwe manieren naar dingen te kijken. Dus wees niet bang, laat je niet opnaaien door de eenheidsworstmaffia, durf risico te nemen. Want als je bereid bent je niet te laten leiden door jachtige aandeelhouders en targets, maar door je eigen nieuwsgierigheid, dan ligt er een kansrijk decennium voor je in het verschiet.

Johan Fretz is schrijver en cabaretier en columnist voor de Volkskrant.

 
Newsier? Hou toch op. Het is een krant, geen papieren aflevering van Shownieuws
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden