Next big thing op tv-gebied? Zelfs de formatkoning heeft geen idee

Doordat televisiezenders wereldwijd op safe spelen, blijven revolutionaire tv-formats voorlopig uit. 'Wat the next big thing is? Ik zou het gewoonweg niet weten', zegt Gary Carter, chief operating officer van de internationale formatontwikkelaar en -exploitant Fremantlemedia, bekend van Idols, X-Factor, Boer Zoekt Vrouw en GTST.

Scène uit het eerste seizoen van Big Brother Beeld ANP

En als iemand zou moeten weten wat de opvolger wordt van 'gamechangers' als Idols, Survivor en Big Brother, is het Carter. Als één van de grootste distributeurs van succesvolle formats schetste hij vandaag de tv-trends van het heden en verleden tijdens het Mediapark Jaarcongres in Hilversum.

Carter, tevens hoofd van FMX, de innovatieve tak van het mediabedrijf, stelt dat het bijzonder moeilijk is om aan te geven welke trends het gaan maken: 'Vroeger ging het bij tv-programma's vooral om het idee. Meer was eigenlijk niet belangrijk. Een show moest vervolgens drie jaar goed draaien, voordat het überhaupt kans maakte op een internationale uitrol. Nu draait het om rechten, het prijskaartje van de productie en hoe waren de kijkcijfers in het thuisland? Niet het idee, maar de risicoanalyse bepaalt of een zender een nieuw format aankoopt.'

The Voice
Nederland is na Groot-Brittannië en de Verenigde Staten de derde grote speler in formatland. Endemol en Talpa spelen als bedenkers en medeproducenten een grote rol, bevestigt ook Carter. Maar de grootste formats die nu wereldwijd goed scoren; Who wants to be a Millionaire (Weekend Miljonairs), Survivor (Expeditie Robinson), Got Talent en de Nederlandse kraker Big Brother, bepalen al heel lang het internationale tv-beeld. 'Die formats veranderden de tv-wereld. Maar ze zijn wel oud', stelt Carter. En het is dus moeilijk aan te wijzen welke trend de talentenjacht zal opvolgen. Hij noemt nog even een mogelijke internationale revival van datingshows, maar de scores van de nieuwe Amerikaanse Fox-show The Choice doen zijn enthousiasme alweer temperen. 'Dat wordt 'm waarschijnlijk ook niet.'

De 'formatnerd', zoals hij zichzelf noemt, gaat nog in op het huidige succes van het aan ruim 30 landen verkochte Talpaformat The Voice. Hij denkt dat deze show het nog moeilijk gaat krijgen. 'De kijkcijfers vertonen wereldwijd dezelfde tendens: goed tijdens de draaiende stoelen, maar ze vlakken flink af tijdens de liveshows. John de Mol gaat nu met vele medeproducers om de tafel om het format aan te scherpen. Het is een signaal dat The Voice waarschijnlijk geen lang leven beschoren zal zijn.'

Tijdens het mediacongres, dat vanmorgen werd geopend door de Hilversumse burgemeester Pieter Broertjes, spreken diverse vertegenwoordigers van de mediawereld over de ontwikkelingen in de media. Het vindt voor de vijfde keer plaats.

Volg het congres hier live

The Voice is die 'gamechanger' in ieder geval niet, stelt Fremantle-topman Carter tijdens het Mediapark Jaarcongres Beeld Talpa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.