New cat on the block

Hij heeft een snufje BMW en een toefje Audi. De nieuwe Jaguar XE is in staat een plaatsje te veroveren op de leasemarkt, tussen de populaire Duitsers.

De Jaguar XE. Beeld anp
De Jaguar XE.Beeld anp

Stel, je bent iets in het middelmanagement van een flink bedrijf en je mag van de baas een leaseauto uitzoeken. Tien tegen één - kijk maar op de weg - dat het een Duitser wordt: een BMW uit de 3-serie, een Audi A4 of een Mercedes C-klasse. En dan liefst grijs.

Maar sinds kort staat er concurrentie van de overkant van het Kanaal in de showrooms. Het Britse Jaguar, dat dit jaar zijn 80ste verjaardag viert, wil zich nadrukkelijk gaan manifesteren in dit lucratieve segment en zet de aanval in met de XE. Het is eigenlijk pas de tweede keer dat Jaguar, toch een beetje een nichemerk met luxe limousines en sportwagens, met een compacte sedan komt. De vorige was de X-Type, die uitkwam in 2001 en retrolooks had. Hij zag eruit als een verkleinde uitvoering van de oudere luxe sleeën - u weet wel, die met de dubbele ronde koplampen. Jaguar was toen in handen van Ford, een periode waarop de Britten niet met veel vreugde terugkijken, en de X-Type was onderhuids eigenlijk gewoon een Mondeo. Een groot succes werd het niet.

Wat verder opviel

Gereden Jaguar XE
Dieselmotoren 2 liter viercilinder, 163 en 180 pk, prijs v.a. 39.990 euro
Benzinemotoren 2 liter viercilinder, 200 en 240 pk, prijs v.a. 46.450 euro
3 liter zescilinder, 340 pk, prijs v.a. 74.175 euro

Gewicht

Het chassis bestaat voor 75 procent uit aluminium, wat de auto licht en stijf maakt. De XE weegt, afhankelijk van de motorisering tussen de 1.474 en 1.665 kilo.

Tata

In 2008 werd Jaguar eigendom van het Indiase Tata en sindsdien is het merk opgebloeid. Er worden geen onderdelen en motoren van andere autofabrikanten meer gebruikt, alles wordt in eigen huis ontworpen en gemaakt. Als eerste van de nieuwe lijn verscheen de XF, een luxe limousine. Maar het echte offensief werd geopend met de spectaculair gelijnde F-Type, een sportwagen die het stoere imago van het merk moet uitdragen. Maar natuurlijk geen auto die in grote aantallen zal worden verkocht.

Dat moet anders worden met de XE. Qua uiterlijk zou dat moeten lukken. Het front is Jaguar-stoer, met grote grill en gemeen kijkende koplampen. Maar verder is de auto niet echt spectaculair gelijnd. Je zou bijna zeggen: een snufje BMW, een toefje Audi. Dat is ook begrijpelijk, want kopers/leasers in dit segment hebben liever geen al te wilde vormen. Klanten stellen het niet op prijs als je komt voorrijden in een bak met een het-geld-kan-daar-blijkbaar-niet-op-uitstraling, de baas vindt het niet fijn als jouw auto er flitsender uitziet dan zijn bedrijfslimousine.

Blik mocht, net als de rest van de wereldpers, met de XE kennismaken in Noord-Spanje, een rijdersparadijs vol verlaten, maar goed geasfalteerde kronkelige bergwegen en stukken brede snelweg. Daar bleek de wagen in alle motorvarianten, van de 'instapper', een 2 liter dieselmotor met 163 pk, tot het topmodel met een 340 pk sterke zescilinder benzinemotor, door Jaguar terecht een 'sports sedan' wordt genoemd. Snel, comfortabel, stil en, mede dankzij de voor bijna 75 procent uit aluminium bestaande chassis dat de auto licht en stijf maakt, strak door de bochten te sturen.

Sportwagengevoel

De hoge middenconsole versterkt het diepe 'sportwagen-zitgevoel', maar maakt dat de pook in de handgeschakelde versie niet echt lekker in de hand valt.

De Jaguar XE. Beeld anp
De Jaguar XE.Beeld anp

Kwaliteit

Schakelen hoef je niet zelf te doen en dat is geen straf. De achttraps automaat, die uiteraard ook een sportstand heeft, doet zijn werk voortreffelijk. Wie voor de benzineversie kiest, zal het trouwens zonder pook móéten doen. Alleen de diesels zijn te krijgen met een handbak met zes versnellingen. Voor Blik geen optie vanwege de kwaliteit van de automaat en omdat de pook niet zo lekker in de hand valt. Oorzaak daarvan is vermoedelijk de hoge middenconsole, die je dan weer wel het sportwagengevoel geeft van echt ín de auto te zitten.

Daarbinnen is trouwens alles dik in orde. De afwerking is van hoge kwaliteit, het instrumentarium uitgebreid en de XE is voorzien van een prima geluidssysteem en alle mogelijke moderne elektronica, soms tegen meerprijs. Een kleine greep: uiteraard navigatie, parkeerhulpmiddelen, waarschuwingen voor rijbaanover-schrijding en dode hoek, een systeem dat meer grip geeft bij gladde omstandigheden, head-up display. Met een app op de smartphone kan op afstand onder meer het brandstofniveau worden gecheckt, de airco of verwarming worden ingeschakeld en - leaserijders opgelet! - de kilometeradministratie worden opgevraagd. En mocht u pech of een ongeluk krijgen: de wagen waarschuwt zelf de garage en/of de hulpdiensten.

Aan de auto hoeft het dus niet te liggen of de XE zich een plaatsje kan veroveren tussen de Duitsers. Wel aan het over het algemeen conservatief-merkentrouwe leasepubliek. Niets mis mee hoor, met die auto's van de oosterburen, maar een beetje variatie op de weg zou leuk zijn. En ter geruststelling: de XE is te krijgen in flamboyante kleuren als het felle blauw van hiernaast en Italian Racing Red, maar ook gewoon in het grijs.

Elektronica

De XE zit vol met elektronica, die grotendeels valt in te stellen via het touchscreen op het dashboard. Ook zijn diverse functies te bedienen via een app op de smartphone.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden