neurale marketing

Regeren is vooruitzien, dus leverde Mi cro soft zijn game-computer Xbox vanaf de introductie met een netwerkaansluiting en een enorme harde schijf....

Dat concept bestaat al langer, bij computerspellen kan meestal ook een demoversie van internet worden gehaald, maar Micro-soft heeft het verfijnd. Om het complete spel in bezit te krijgen, is een gang naar de winkel niet langer noodzakelijk. In feite hoeft alleen maar op de ja-knop te worden gedrukt, en het spel stroomt vanzelf naar de harde schijf van de Xbox. Afrekenen gaat via het abonnement dat nodig is om met de Xbox via internet te kunnen spelen.

En om het helemaal makkelijk te maken zijn de creditcardgegevens alvast opgeslagen in de Xbox. Handig voor producenten van games: eventuele patches, pleisterwerkjes om onvolkomenheden uit de software te halen, kunnen ook via de netwerkaansluiting worden overgestuurd. Patches zijn bekend van de pc, waar bijna elk nieuw softwarepakket na verloop van tijd moet worden opgekalefaterd, tot grote ergernis van de koper. Micro soft belooft dat patches op de Xbox uit den boze zijn.

Dankzij die netwerkverbinding kunnen vrienden tegen elkaar spelen zonder dat ze werkelijk bij elkaar op bezoek hoeven. Dat biedt voordelen, zeker op regenachtige herfst avonden. Een beetje babbelen tijdens een potje Splinter Cell kan via de Commu ni cator: een koptelefoon met microfoon die wordt bijgeleverd bij een Xbox Live-abonnement. Alleen een pizza bestellen gaat nog niet.

Het aardige van Xbox Live is dat vrienden je kunnen uitnodigen mee te spelen met een game. En mocht je dat spel onverhoopt niet hebben, dan volstaat opnieuw een klik op de ja-toets. Weer een game verkocht. 'Neurale marketing', noemt Michel Cassius van Mi cro soft het. Geen idee wat het betekent, maar dat het gaat werken staat vast.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden