Netelenbos wil baan Schiphol 's nachts sluiten

Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat wil zo snel mogelijk de Buitenveldertbaan sluiten voor nachtelijk gebruik. Haar ambtenaren overleggen nog met Schiphol, maar deze week valt een definitief besluit....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Als de minister haar zin krijgt, zal de luchthaven bij straffe westenwind 's avonds na elf uur in feite gesloten zijn. Vooral voor Transavia, dat veel 's nachts vliegt, zal dat een harde klap zijn.

De minister komt met haar maatregel omdat Schiphol zijn geluidsgrenzen voor de nacht heeft overschreden. Maar Schiphol heeft zich nog niet overgegeven. Waar Schiphol zijn geluidsgrenzen overschrijdt, zou de minister besluiten om die overschrijding te gedogen, maar niet in de nacht.

Schiphol zoekt nu uit of de nachtelijke vluchten al dan niet onder het verbod vallen. Bovendien onderzoekt de luchthaven wat de gevolgen kunnen zijn voor de gebruikers van de luchthaven, en vooral voor de veiligheid. Want 's nachts sluiten van de Buitenveldertbaan zou kunnen betekenen dat ook vliegtuigen in nood niet meer op de Buitenveldertbaan kunnen landen. Op dit moment wordt de Buitenveldertbaan 's nachts zo weinig mogelijk gebruikt. Alleen bij westenwind met kracht 5 of meer wordt de baan toegewezen.

De Luchtverkeersleiding Nederland LVNL wil op de veiligheid bij een nachtelijke sluiting niet ingaan. 'We hebben daarover geen contact gehad met het ministerie. De minister moet het besluit nemen, en wij horen het dan van Schiphol.'

Volgens de woordvoerder van de LVNL is het Schiphol zelf dat op zeker moment de startbanen ter beschikking stelt. Als de Buitenveldertbaan 's avonds niet ter beschikking wordt gesteld, kan er niet op gevlogen worden. 'Als een baan in onderhoud is, kan het ook niet', aldus de woordvoerder.

Een maand geleden werd de Buitenveldertbaan al gesloten voor vliegtuigen die na elf uur 's avonds wilden starten in westelijke richting.

Nu wordt, als de minister haar zin krijgt, ook het landen in westelijke richting, dus over de stad Amsterdam heen, 's nachts onmogelijk.

Transavia zou door de nachtelijke sluiting het hardst worden getroffen. De maatschappij vliegt juist vaak 's avonds laat en 's morgens zeer vroeg, nog vóór zes uur. Transavia heeft elders geen onderhoudsfaciliteiten.

KLM heeft wat minder problemen. Er zijn geen passagiersvluchten die een schema-aankomsttijd van na elf uur 's avonds hebben. Alleen een vertraging, gecombineerd met een harde westenwind kan KLM in de problemen brengen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden