Netelenbos schrapt tweede Coentunnel
De tweede Coentunnel is voorlopig van de baan, evenals de Westrandweg van de Coentunnel naar Schiphol. De Amsterdamse Noord-Zuidlijn wordt wel aangelegd, evenals de Hanzespoorlijn....
Van onze verslaggever
Harry van Gelder
AMSTERDAM
Netelenbos had slechts 12 miljard gulden tot haar beschikking voor nieuwe infrastructurele projecten, terwijl er voor 45 miljard gulden op haar lijstje stond. De helft van de 12 miljard gaat naar het openbaar vervoer, vooral naar light-railprojecten en de Hanzelijn.
Nieuwe wegen worden nauwelijks meer aangelegd. De minister wil de ruimte op de wegen vooral bevorderen door een betere benutting van de bestaande wegen.
Het doorgaan van de Hanzelijn, de spoorlijn van Lelystad naar Zwolle, betekent dat de Zuiderzeespoorlijn van Lelystad rechtstreeks naar het noorden voorlopig van de baan is. Met die beslissing kan Netelenbos premier Kok in moeilijkheden brengen. Kok beloofde de noordelijke provincies tijdens de verkiezingscampagne dat er snel zou worden begonnen met de voorbereidingen voor de Zuiderzeespoorlijn. De twee Pvda-coryfeeën moeten hun strijd in het kabinet uitvechten. De Amsterdamse Noord-Zuidlijn staat voor 1,8 miljard gulden in het meerjarenprogramma. Dit betekent dat Amsterdam de lijn kan doortrekken tot Amsterdam-Noord.
Het ministerie van Verkeer heeft de afgelopen maanden intensief gekeken naar het lijstje met infrastructurele wensen. Elk project is nauwkeurig geanalyseerd op kosten en baten. Netelenbos wil een lijst met projecten die ook echt uitgevoerd gaan worden. Ze wil niet langer dat lokale bestuurders klagen omdat projecten op de lange baan worden geschoven.
De 12 miljard gulden was een extraatje die Netelenbos kreeg bij de kabinetsformatie. De HSL en de Betuwelijn gaan gewoon door. Die worden betaald uit het jaarlijkse infrastructuurbudget van 9 miljard gulden.