Netelenbos heeft geen geld over voor 'rondje Randstad'

Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat weigert, tot grote ergernis van de Tweede Kamer, geld te reserveren voor het zogeheten 'rondje Randstad'....

'De financiering is een probleem. Het geld is er niet', zei Netelenbos maandag in het Kamerdebat over het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan. Daarin zijn alle investeringen in infrastructuur tot 2020 opgenomen.

De PvdA, D66 en GroenLinks vinden dat Netelenbos zich niet houdt aan de afspraken die er twee jaar geleden zijn gemaakt over het rondje Randstad. 'U handelt niet zuiver', zei het D66-Kamerlid Giskes. Het Kamerlid van der Steenhoven van GroenLinks noemde het 'misleiding van de Kamer'.

Het PvdA-Kamerlid Dijsselbloem viel Giskes bij en vroeg zijn partijgenote Netelenbos waarom zij niet, net als bij de Zuiderzeespoorlijn, een deel van het budget voor de komende twintig jaar (39 miljard euro) vastlegt voor het rondje Randstad.

Volgens Netelenbos is nog helemaal niet duidelijk op welke plaatsen en op welke wijze het openbaar vervoer in de Randstad moet worden versterkt. 'En dus weten we ook nog niet precies hoeveel geld er nodig is.'

Zij wil eerst diverse bedrijven plannen laten uitwerken voor een verbetering van de openbaarvervoerverbindingen, met een berekening van de kosten, en daaruit een keus maken. Bovendien wil ze bekijken hoeveel geld particuliere investeerders erin willen steken.

De PvdA-minister verwacht dat het project bij de verdeling van de miljarden voor structuurversterking geld zal krijgen. Dat is volgens D66 veel te laat, want beslissingen daarover worden pas bij de formatie van een nieuw kabinet genomen.

De VVD'er Hofstra hield zich opvallend stil tijdens het geruzie over de investeringen in openbaar vervoer. Hij koos het autoverkeer om zijn stem te verheffen. Het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan is volgens Hofstra 'niet beslisrijp', omdat de minister niet kan aangeven welk effect de investeringen in wegen en openbaar vervoer op de mobiliteit hebben.

Bovendien verzet de VVD zich tegen het streven om verkeer in de spits gemiddeld 60 kilometer per uur te laten rijden. 'Volgens Netelenbos is dat een vooruitgang voor de situatie tussen Den Haag en Rotterdam, waar nu gemiddeld 42 kilometer per uur in de spits wordt gereden. Maar voor het traject Groningen-Assen wordt dat een achteruitgang. Netelenbos verheft de file tot norm', zei Hofstra.

Het CDA-Kamerlid Eurlings stelde voor om een gemiddelde snelheid van 80 kilometer over snelwegen van dertig kilometer of langer als uitgangspunt te nemen. Volgens de PvdA-minister vergt 80 kilometer gemiddeld een extra investering van 24 tot 30 miljoen euro. 'Een onrendabele investering', meent Netelenbos. Volgens haar is de economie het meest gebaat bij een doorstroming met gemiddeld 60 kilometer per uur op trajecten van maximaal dertig kilometer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden