Netelenbos besluitvaardig rond nieuwe wegen

Verkeersminister Netelenbos hakte maandag tijdens het Kamerdebat over het meerjarenprogramma voor infrastructuur knopen door in de keuzes voor nieuwe wegen....

Zo wordt de rijksweg A 4 Midden-Delfland aangelegd, maar de verbinding tussen de A 13 en de A 16 voorlopig niet. De A 73 komt definitief op de Oostoever van de Maas te liggen en de mogelijkheden voor een tunnel in Maastricht voor de A 2 worden verkend.

De A 4 Midden-Delfland moet er volgens Netelenbos komen, omdat het de beste oplossing is voor de overlast die de A 13 voor de omwonenden in Rotterdam-Noord oplevert. 'We moeten voortvarend aan het werk', aldus Netelenbos.

De verbinding tussen de A 13 en de A 16 boven Rotterdam zou te veel problemen opleveren in verband met woningbouw. Het gereserveerde geld (600 miljoen gulden) mag Rotterdam aan de ontwikkeling van het station besteden. Totdat de A 4 Midden-Delfland klaar is, verlaagt Netelenbos de maximum snelheid op de A 13 van 100 naar 70 kilometer per uur.

De Kamer vindt dat Netelenbos na twintig jaar debatteren over de A 4 te hard van stapel loopt. PvdA'er Dijsselbloem eist dat de minister een aanvullend milieu effectrapport laat maken en wordt daarin gesteund door een Kamermeerderheid.

D66-Kamerlid Giskes verbaast zich erover dat Netelenbos op eigen initiatief het bedrag, dat was gereserveerd voor de verbinding tussen de A 13 en A 16, aan iets anders laat besteden.

Netelenbos maakte de Kamer duidelijk dat 'nu eenmaal niet alles kan'. Ze beklaagde zich over de Rotterdamse wethouder Kombrink (PvdA) die geregeld bij haar komt bedelen om nog een paar miljard voor infrastructuur. Volgens de minister is het noodzaak dat scherp wordt gekozen en zo mogelijk een beroep wordt gedaan op private financiers. Er is tot 2010 geen extra geld te verwachten.

Openlijk twijfelde ze aan het belang van een tweede brug over de Waal bij Nijmegen. De oostelijke ringweg is volgens de minister niet noodzakelijk voor de doorstroming van het verkeer naar het zuiden, en dus een zaak van de regio.

De A 73 door Limburg moet er juist wel op de oostoever komen. Op de huidige 'Napoleonsbaan' gebeuren te veel ongelukken. Er vielen in zeven jaar 34 doden en 387 zwaargewonden. Netelenbos zei even nagedacht te hebben over aanleg op de westoever, omdat milieuorganisaties hadden gezegd dan niet te procederen. Toen bruggen naar onder andere Roermond ter sprake kwamen, bleek die belofte echter boterzacht.

Ook erkende Netelenbos gisteren de noodzaak van een tunnel voor de A 2 in Maastricht. Samen met provincie en gemeente wil ze bekijken of een verdiepte bak, met een kruising erop voor het lokale verkeer, een oplossing biedt.

Bij de formatie van een nieuw kabinet kan worden gekeken of er daarvoor extra geld uit de aardgasbaten beschikbaar is. Ook heeft ze Maastricht geopperd te zijner tijd een hogere kilometerheffing in de tunnel te vragen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden