Net verbouwd Amsterdam Centraal Station gaat weer voor jaren op de schop

Hier volgt een bericht voor de reizigers met bestemming Amsterdam: het Centraal Station blijft ook de komende jaren nog een bouwput. Het lukt anders niet de toename van het aantal reizigers op te vangen, aldus spoorbeheerder ProRail.

Wachten op Amsterdam Centraal.Beeld anp

Het stationsgebouw lijkt juist na jaren van verbouwingen eindelijk af - met nieuwe passages die bezoekers onder de vijftien sporen langs allerlei winkels loodsen - maar de komende jaren gaat het station opnieuw op de schop.

Amsterdam Centraal, begin- en eindpunt van veel treinen, ontvangt nu elke dag 180 duizend in- en uitstappers. De komende tien jaar zal die reizigersstroom naar verwachting met ruim 50 procent groeien tot 267 duizend per dag. Het huidige, net verbouwde, station heeft de capaciteit niet om zo'n toename te verwerken.

Er komen niet alleen meer reizigers; er zullen per uur ook meer treinen het Amsterdamse hoofdstation binnenrijden. Nu zijn dat er nog 34, maar het worden er 59, vooral dankzij de invoering van het 'spoorboekloos' rijden. Als experiment rijden er sinds begin september op het traject Amsterdam - Utrecht - Eindhoven elk uur zes Intercity's, in plaats van vier, zodat een forens nooit langer dan tien minuten op een trein hoeft te wachten en het dan aandurft om een volle trein zonder al te veel vertraging te skippen.

Omdat de NS de proef geslaagd vindt, wordt het spoorboekloos rijden vanaf 10 december definitief ingevoerd. In de toekomst gaan op meer spoortrajecten zes treinen per uur rijden en zullen deze treinen vaker een perron op Amsterdam CS moeten delen. De perrons worden daarvoor breder en langer gemaakt, zodat er twee treinen achter elkaar kunnen 'parkeren'. De ruimte voor die vergrote perrons wordt gewonnen door de huidige tussensporen zonder perron weg te halen. Prorail gaat ook nieuwe trappen en roltrappen plaatsen op Amsterdam CS.

Viaduct

Tot de grotere ingrepen bij Amsterdam Centraal behoort verder de aanleg van een vrije kruising, zodat treinen elkaar kunnen passeren zonder dat ze op elkaar hoeven te wachten. Daarvoor verrijst er een viaduct aan de oostkant van het station. 'Het tracébesluit daarover moet nog genomen worden', zegt een woordvoerder van Prorail. De uiteindelijke oplevering kan wel even op zich laten wachten. 'Een project van deze omvang duurt ongeveer vijf jaar. Zo lang deden we ook over de ombouw van de sporen op Utrecht Centraal.' Op dat drukste knooppunt van het spoornet moesten de meeste kruisingen worden verwijderd. Ruim 130 van de 200 wissels op en nabij Utrecht Centraal verdwenen bij die operatie.

Een andere klus die zeker overlast gaat opleveren, is de vervanging van de stalen bruggen over de autowegen aan de oostzijde van het Amsterdamse CS. 'Die bruggen zitten aan het einde van hun levensduur', aldus Prorail. Ook de oosttunnel in het stationsgebouw wordt vernieuwd, net als de stations Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Amstel. Ook deze Intercity-stations moeten worden klaargestoomd voor de massa nieuwe reizigers.

Ook Amsterdam Sloterdijk moet worden klaargestoomd voor de massa nieuwe reizigers.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden