Net geld

ER is maar één nerd die iets van marketing afweet en die staat nu voor de rechter. Andere geniale geesten in de IT-industrie hebben minder geduld om aan mogelijke klanten uit te leggen hoe goed hun (of andermans) ideeën zijn....

Dit lot lijkt Digicash te treffen, het bedrijfje dat probeert de vinding van digitaal geld aan de man te brengen. Gisteren werd bekend dat er uitstel van betaling is aangevraagd in de Verenigde Staten. Van de 50 werknemers die er in februari in dienst waren zijn er nog zes over en de vestiging in Europa (Amsterdam) is een paar weken geleden al opgeheven.

ECash is een tien jaar oude vinding van wiskundige David Chaum en van het begin af aan is het door deskundigen geroemd om de veiligheid.

Het verschil met andere betalingsmethoden is dat het om nieuw geld gaat. Waar bijvoorbeeld I-Pay, het systeem van de Nederlandse banken, gekoppeld is aan de bank- of girorekening van de klant, bestaat eCash slechts uit nummers in een databestand. Om te beginnen koop je er een berg van - wel voor echt geld - maar daarna is het een ruilmiddel voor de diensten en producten die andere gebruikers van eCash aanbieden. Groot voordeel van eCash: de anonimiteit van de betaler is gewaarborgd.

Chaum had de banken nodig om zijn droom over digitaal betalen te verwezenlijken, want zomaar geld scheppen, dat ligt wat gevoelig in landen met een serieus toezicht op kredietinstellingen.

Zijn eerste klanten waren een Amerikaanse bank met de avontuurlijke naam Mark Twain Bank en een Finse bank, Merita. Vorig jaar kwam daar ook Deutsche Bank bij, en deze zomer voegde Credit Suisse zich bij de proefkonijnen.

Chaum was toen al vertrokken, want het zaken doen zat hem niet in het bloed. De aandeelhouders, participatiemaatschappijen uit de VS en Nederland, stelden een opvolger aan, maar die is sinds augustus ook niet meer in functie. Daarnaast werd er afgelopen zomer er een overbruggingskrediet ter beschikking gesteld en dat is nu op.

De reden: er komen geen klanten meer bij en de banken die aan het testen zijn vinden het allemaal prachtig, maar zien geen kansen de experimenten naar een hoger plan te tillen. Want elektronisch betalen zit in het slop.

Enkele jaren geleden probeerden marketingbureaus elkaar te overtreffen met voorspellingen over hoeveel miljoenen mensen 's avonds hun computer zouden aanzetten om het net af te zoeken naar die ene leuke stropdas en het bijpassende overhemd. Om die vervolgens meteen te betalen, elektronisch.

Maar het is er niet van gekomen. Tekenend is de situatie rond I-Pay. Na jaren getwijfeld hebben de Nederlandse banken via Interpay bv een eigen systeem laten ontwikkelen, maar er wordt geen marketing voor gepleegd. Volgens Interpay hebben 20 duizend mensen de benodigde software aangevraagd en op de Webpagina's staan 83 netwinkels opgenoemd waar er met I-Pay betaald kan worden. Dat kan geen doorbraak genoemd worden. Bovendien houdt het Internet niet zoveel rekening met landsgrenzen, terwijl I-Pay alleen in Nederland te gebruiken is.

Een overgang op de internationaal wel bekende SET-standaard ligt overigens in het verschiet.

De manier waarop de Nederlandse banken omgaan met de elektronische mogelijkheden is kenmerkend voor de rest van Europa. 'They are playing the waiting game.' Op die afwachtende houding is de bescheiden marketing van Digicash in ieder geval spaak gelopen, zo kunnen ingewijden melden. In september trok men zich helemaal terug uit Europa, om in een kantoortje in Californië zijn wonden te likken. Digicash heeft een schuld van 4 miljoen dollar bij zijn aandeelhouders.

Tegenover Internet-nieuwsdienst Cnet zei CEO Scott Loftesness gisteren dat een merk ontwikkelen op Internet blijkbaar nog meer kapitaal vraagt. Volgens hem is het nog steeds een koopje: een paar miljoen dollar voor hèt elektronisch betaalmiddel van de toekomst. Maar hij krijgt telkens hetzelfde antwoord: 'Ze vinden het allemaal van groot strategisch belang, maar helaas niet dringend.'

Geert Dekker

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden