Net 5 viert geboorte met kleintje champagne

'Het is een kind, hè. M'n vierde alweer; bij RTL 4 en 5 en bij SBS 6 was ik er ook bij.' In een vergaderzaaltje aan de Plantage Middenlaan in Amsterdam staart Harold Zwaal, financieel directeur bij SBS 6 en Net 5, gespannen naar een televisietoestel, waar het scherm meldt...

Van onze verslaggeefster

AMSTERDAM

Maar nu is het half drie en het zaaltje druppelt vol met nerveuze personeelsleden. Zwaal doet een knikje hier en een lachje daar en kijkt dan weer strak naar de televisie. Hij heeft slecht geslapen en nauwelijks ontbeten: 'Meer dan een shake-Brinta ging er niet in.'

Vorige week heeft Zwaal RTL 5 naar nummer 28 op zijn tv verbannen om ruimte te maken voor Net 5. Hij was er snel mee klaar, in tegenstelling tot collega-directeur Paul van Niekerk, die een hele zaterdag aan het prutsen is geweest. 'Dat is dus de grote vraag, de komende weken: weten mensen ons te vinden?'

In Den Haag en Almere zeker niet; die steden horen tot de 5 procent Nederland waar Net 5 nog niet te ontvangen is. Volgende maand wel, belooft Van Niekerk.

Om vijf voor drie wandelt algemeen directeur Fons van Westerloo het zaaltje binnen. Zijn personeel kijkt jaloers naar het minuscule flesje champagne in zijn handen. De sobere bijeenkomst lijkt in niets op de start van RTL 5, de zender waarmee Net 5 strijdt om een knopje op de afstandsbediening. Toen waren er overdadige banketten, een lasershow en live optredens van onder anderen René Froger, nu zijn zelfs Net 5-sterren als Martine Bijl en Max Pam nergens te bekennen. 'We hebben er een echt onderonsje van gemaakt', zegt hoofd public relations Edgar Hamer. 'Dit is gewoon even informeel het glas heffen, verder niks.'

Toch krijgt hij tranen in zijn ogen als om drie uur luid gejuich het zaaltje vult. Het blauw-gele logo maakt plaats voor de charmante onbeholpenheid van de Britse acteur Hugh Grant in een uitgebreide zenderpresentatie. Net 5 is begonnen. 'En vanaf dit moment blijven we er, elk moment van de dag, 24 uur per etmaal, zeven dagen per week', houdt Van Westerloo zijn personeel plechtig voor. Er volgen nog een paar zinnen waarin woorden als 'gigantische prestatie', 'dankbaar' en 'trots' voorkomen en dan is het tijd voor een drankje.

'Ik heb zo ontzettend naar dit moment uitgekeken', zegt Van Westerloo. Hij heeft slecht geslapen, zat om kwart over vijf vanochtend achter de kranten om te kijken hoe zijn nieuwe zender op de rtv-pagina's vermeld stond. Morgen zal hij wederom rond vijf uur op zijn, nu om de kijkcijfers te raadplegen. 'Dat is het eerste wat ik 's ochtends doe. We willen naar een kijkdichtheid van 6 procent, maar de eerste weken ben ik met 1,5 à 2 procent dik tevreden.'

Van Westerloo's zoon Remco, programmaleider van Net 5, hoopt op meer: '3 Procent. Dan moet er aan de programmering nog wel wat gebeuren; vooral in de satirische hoek zitten gaten. Paul de Leeuw? Is van harte welkom. We gaan zeker met hem praten, hij produceert tenslotte De Tafel van Pam voor ons. Maar voorlopig zijn we alleen in gesprek met Marjan Luif.'

In een hoekje van de zaal kijkt Bernard Hammelburg, voormalig Amerika-correspondent en presentator/hoofdredacteur van de Net 5-actualiteitenrubriek Morgen Gebeurt Het, bedrukt in zijn glas. Hij voelt zich 'een beetje Sjors van de rebellenclub'. 'Ik ben 52 en heb een goede baan onderbroken om me halsoverkop in dit avontuur te storten. Ik maak me geen zorgen om die dertig minuten presenteren, ook niet over het decor dat niet af is; maar wel over de vraag of het ons zal lukken onze pretenties waar te maken.'

Pagina 9: Commentaar

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden