Nestlé en Unilever maken kleinere verpakkingen voor Zuid-Europa

In de hoop verarmde klanten in Zuid-Europa niet te verliezen aan goedkopere concurrenten schakelen Nestlé en Unilever over op kleinere verpakkingen, schreef de Amerikaanse zakenkrant

JONATHAN WITTEMAN

AMSTERDAM - Wall Street Journal

dinsdag.

Grote voedselproducenten als Nestlé en Unilever passen hun verkooptechnieken voor de derde wereld steeds meer toe in de crisislanden van de eurozone, zoals Griekenland en Spanje. Zo verkoopt het Zwitserse Nestlé in delen van Europa nu ook losse zakjes Nescafé-koffie en Nestea Lemon tea, in plaats van in verpakkingen van tien of zes. Voorheen waren de losse zakjes alleen in Zuidoost-Azië te koop, voor lokale prijzen van minder dan 8 eurocent per stuk.

Het Brits-Nederlandse Unilever, fabrikant van onder meer Andrelon, Calvé en Unox, is overgegaan op het produceren van goedkopere shampooflessen. Ook klassiekers als Knorr-bouillonblokjes komen in een speciale, 60 procent afgeprijsde 'Economica'-variant in de Zuid-Europese supermarkten te liggen. Unilever wil zich in Zuid-Europa meer gaan toeleggen op de verkoop van etenswaren en verzorgingsproducten voor de ronde prijs van 1 euro per stuk.

'Nu ongeveer een op de vijf mensen in landen als Spanje en Griekenland officieel onder de armoedegrens leeft, is het cruciaal dat we nieuwe manieren vinden om mensen nog steeds onze producten te laten kopen, terwijl ze ondertussen hun huishoudbudget onder controle houden', zei Matt Close, baas van de Europese marketingtak van Unilever tegen de Wall Street Journal. Close hoopt een impuls te geven aan de omzet van Unilever in Zuid-Europa, die in 2011 slechts met 0,7 procent steeg. De grote spelers in de voedselindustrie hebben in Zuid-Europa veel concurrentie van de goedkopere huismerken van supermarkten.

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden