Nepfirma houdt bellers met Abba-deuntjes aan de lijn

Zin om te worden opgelicht?..

De familie Hanning uit Zwolle is de eerste die aan de bel trekt over een nepcheque met een bedrag van 165 euro, dat in het vooruitzicht wordt gesteld als het 0900-nummer wordt gebeld.

Vanzelfsprekend klimt Op=op onmiddellijk in de telefoon.

Een Abba-liedje.

Gevolgd door een zeer algemene mededeling over ProMax, een bedrijf dat zegt alles te weten over supermarkten, promotiecampagnes en business to business.

Weer Abba.

Een zoetgevooisde vrouwenstem die meldt dat de beller op dit nummer terecht kan 'voor algemene informatie', en voor 'de supermarktactie, waarmee men voor 165 euro aan gratis boodschappen kan winnen'.

En nog meer Abba.

Dan een mannenstem met een wel zeer algemene mededeling.

En een vrouwenstem die de wel zeer algemene mededeling nog eens letterlijk herhaalt.

Gevolgd door Abba.

Kosten: 70 eurocent per minuut.

De oplettende lezer begrijpt: de minuten strijken voorbij, na al die volstrekt zinloze mededelingen. Kassa dus voor de firma ProMax.

'Fraude! Geen winkel in Nederland doet mee aan deze actie', roept het CBL, de koepelorganisatie van de supermarktbranche.

De Nationale Ombudsman onderzoekt of de KPN-telefoonlijn met het gewraakte 0900-nummer kan worden stilgelegd.

De politie IJsselland heeft de zaak onderzocht. Degene die achter de mailing zit, zou 'een oude bekende' zijn, die twee jaar geleden een soortgelijke campagne heeft uitgezet. 'We kunnen er niet zoveel mee', zegt de politiewoordvoerster. 'Want misschien heeft ProMax wel degelijk aan iemand 165 euro uitgekeerd, waarmee de winnaar in een supermarkt naar keuze uit winkelen kan gaan.'

The winner takes it all.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden