Negens en tienen voor topografie

Basisschool De Kameleon in Drachten krijgt jaarlijks 39 duizend euro extra om leerachterstanden weg te werken. Uit de rapportcijfers blijkt dat de subsidie werkt....

Toen groep 8 van De Kameleon, de openbare basisschool in Drachten, pas geleden de uitslagen kreeg van de Cito-toets, riepen de leerlingen: 'Yes!' Niet dat ze alle details omtrent het verleden van de Cito-toets op De Kameleon kennen, maar ze wisten wel dat ze goed hadden gescoord.

In 2002 eindigde de school nog fors onder het landelijk gemiddelde, dit jaar kunnen ze zich er goed mee meten.

En dat allemaal dankzij het Onderwijs Kansenplan, waardoor De Kameleon jaarlijks 39 duizend euro extra krijgt om leerachterstanden weg te werken? 'Wat dacht je', zegt waarnemend directeur Wiebe Vijver. 'Heel langzaam maar zeker helpt het.' Voor hem op tafel ligt een stapel rapporten en zijn lesagenda waarin hij de cijfers van een groep voor topografie laat zien: eerst tweeen drie dan vijven en zessen en tot slot negens en tienen. Hij wil er zijn enthousiasme voor het Onderwijs Kansenplan mee aantonen.

Het ministerie van Onderwijs stelde het plan begin 2001 in voor vier provincies met relatief grote populaties achterstandsleerlingen: Friesland, Groningen, Drenthe en Zeeland. Sindsdien krijgen alleen al in Friesland dertig basisscholen met meer dan 50 procent achterstandsleerlingen jaarlijks in totaal 1,65 miljoen euro subsidie.

Dit geld komt bovenop de reguliere subsidie die scholen met minimaal 36 procent achterstandsleerlingen van het ministerie krijgen.

De Kameleon zit dus in financieel opzicht goed: van de ongeveer 160 leerlingen is rond 45 procent autochtone en rond 30 procent allochtone achterstandsleerling. Bovendien bestaat de school voor 6 procent uit kinderen van wat eens woonwagenbewoners waren; ook voor deze categorie krijgt de school extra geld.

Opvallend is dat Vijver overeenkomsten ziet tussen autochtone leerlingen met een leerachterstand en kinderen van bijvoorbeeld Marokkaanse ouders. De ene categorie spreekt thuis Fries, de andere Marokkaans, maar het gevolg is hetzelfde: een minder ontwikkeld taalgevoel voor het Nederlands. De kinderen van asielzoekerscentra hebben andere problemen: die hebben soms delen in hun ontwikkeling gemist doordat ze jaren niet naar school konden. 'Die moet je gewoon bijspijkeren.'

Voor de meeste achterstandskinderen geldt dat ze een gebrekkige woordenschat hebben. Ouders vertellen te weinig verhalen, de kinderen zitten te veel voor de televisie.

De Kameleon deed altijd al veel om de achterstanden weg te werken. Er is een speciale leerkracht voor Nederlands als tweede taal en in de groepen wordt video ingezet zodat de docent zichzelf kan evalueren. 'Het had zijn effect, maar het was niet voldoende', zegt Vijver. 'Vooral in de groepen 1 en 2 bleef nogal wat problematiek liggen. Er kon niet goed onderzocht worden wat elk kind precies miste.'

Sinds het Onderwijs Kansenplan heeft De Kameleon meer ruimte in de formatie. Er is een tutor aangesteld die onder andere in de eerste twee groepen onderzoekjes doet: 'Hoe eerder een kind op zijn of haar niveau wordt geholpen, hoe beter.'

De provincie Friesland wil graag dat het Onderwijs Kansenplan wordt uitgebreid. 'Een bijzonder goed idee', zegt Vijver. 'Want het helpt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden