Neergestort elftal droomde over kampioenschap

Het Braziliaanse voetbalelftal Chapecoense droomde van winst in de Copa Sudamericana, maar het vliegtuig met de voltallige selectie crashte op weg naar het stadion in Colombia.

De spelers en staf van Chapecoense voordat het vliegtuig vertrok. Beeld Twitter

Chapecoense wilde geschiedenis schrijven. Dat staat er met een uitroepteken in een van de laatste twitterberichten van de club: 'Vamos em busca da flechada histórica!'

Het moet getweet zijn voordat de selectie in het vliegtuig van LaMia Airlines stapte, vluchtnummer 2933 naar Medellín. Vol vertrouwen waren de spelers, op weg naar de finale van de Copa Sudamericana.

De ploeg maakte een overstap in Bolivia, nadat de Braziliaanse luchtvaartautoriteiten om nog onduidelijke redenen de delegatie van Chapecoense had belet om naar Medellín af te reizen in een door de club gehuurd chartervliegtuig. Staf, journalisten en voetballers moesten overstappen op de lijnvlucht van de Boliviaanse luchtvaartmaatschappij LaMia.

Volgens de Colombiaanse luchtvaartautoriteiten zou mogelijk een elektrische storing de oorzaak zijn geweest voor het neerstorten van het toestel nabij het plaatsje La Union, zo'n 50 kilometer van Medellín, met aan boord 72 passagiers en 9 bemanningsleden. Zes passagiers, onder wie drie voetballers, overleefden het ongeluk.

In Medellín, tegen Atletico Nacional, moest het gebeuren: winst in de finale van de Copa Sudamericana, het Zuid-Amerikaanse equivalent van de Europa League. Het zou de grootste prijs zijn uit de geschiedenis van de club.

Vliegtuig met Braziliaans voetbalteam Chapecoense neergestort in Colombia

Een Boliviaans vliegtuig met 72 passagiers en 9 bemanningsleden aan boord is neergestort nabij de Colombiaanse stad Medellín. In het toestel van luchtvaartmaatschappij LaMia zaten onder anderen de spelers van voetbalclub Chapecoense, uit de hoogste voetbaldivise in Brazilië.

Wonderlijke tocht

Enkele jaren geleden nog hield de bescheiden club, ooit opgericht om het voetbal in het stadje Chapeco een impuls te geven, bijna op te bestaan. Door de economische crisis was er nauwelijks geld. Spelers hadden weinig inkomsten en moesten noodgedwongen met het openbaar vervoer naar de trainingen en wedstrijden, zei aanvaller Bruno Rangel een paar jaar geleden in een interview.

Daarin kwam twee jaar geleden verandering toen Chapecoense promoveerde naar de hoogste Braziliaanse voetbalcompetitie Série A. De supporters uit Chapeco, een welvarend industriestadje met zo'n 200 duizend inwoners, hadden daar 45 jaar op gewacht.

Het eerste jaar wist Associação Chapecoense de Futebol, zoals de club voluit heet, zich knap te handhaven in de hoogste divisie. En ook dit seizoen ging het goed: op de ranglijst staat het op de negende plek, met nog één competitieronde te gaan.

Vliegrampen met voetbalteams

De vliegramp waarbij Chapecoense is betrokken, is niet de eerste waarbij vrijwel een compleet voetbalelftal wordt getroffen. In de geschiedenis ging het diverse keren mis. Zo kwam In 1949 vrijwel het gehele team van AC Torino om het leven nadat hun vliegtuig tegen de Supergaberg uiteenspatte. De bekendste ramp is de crash waarbij de legendarische Busby Babes, het kampioenselftal van Manchester United en door velen gezien als een van de beste Engelse teams aller tijden, in 1958 in de sneeuw bij München crashte.

In Nederland kennen we vooral de ramp met de Surinaamse voetballers van het Kleurrijk Elftal in 1989. Een landing in dichte mist op de luchthaven van Paramaribo kostte het leven aan 176 van de 187 passagiers van een SLM-vliegtuig. Onder hen waren de voetballers Lloyd Doesburg (Ajax), Steve van Dorpel (FC Volendam), Ruben Kogeldans (Willem II), Ortwin Linger (Haarlem), Fred Patrick (PEC Zwolle) en Andy Scharmin (FC Twente).

Maar met de nationale competitie waren de fans uit Chapeco niet meer bezig na de stunt in de halve finale. In Buenos Aires hield Chapecoense de Argentijnse grootmacht San Lorenzo knap op 1-1. Thuis in de Arena Conda in Chapeco werd het 0-0, voldoende voor een plek in de finale.

Vanwege de grote belangstelling was de thuiswedstrijd in de finale al verplaatst naar het Couto Pereira Stadion op bijna 500 kilometer van Chapeco. De eigen Arena Conda was met 22 duizend zitplaatsen te klein.

Na de vliegramp verzamelden zich honderden fans bij het kleine stadion in Chapeco om hun medeleven te betuigen. Alleen verdedigers Hélio Hermito Zampier en Alan Luciano Ruschel en reservekeeper Jackson Ragnar Follmann overleefden de ramp.

Op foto's is te zien hoe reservespelers die niet waren afgereisd naar Medellín zich verslagen hebben teruggetrokken in de kleedkamer waar eerder dit seizoen zo veel was gefeest. Op de Braziliaanse televisie vloeiden tranen om de omgekomen journalisten aan boord van vlucht 2933.

Het is niet de eerste keer dat vrijwel een compleet voetbalelftal verongelukt bij een vliegramp. Zo kwam in 1949 vrijwel het gehele team van AC Torino om het leven nadat hun vliegtuig op de Supergaberg neerstortte. De bekendste ramp is die waarbij de legendarische Busby Babes, het kampioenselftal van Manchester United in 1958 in de sneeuw bij München crashte. In 1989 kwamen de Surinaamse voetballers van het Kleurrijk Elftal om het leven bij een vliegramp op de luchthaven Zanderij van Paramaribo.

De voetbalwereld rouwt opnieuw. 'De Zuid-Amerikaanse voetbalfamilie is diep geschokt', schreef de Zuid-Amerikaanse voetbalbond Conmebol in een korte verklaring na de ramp. 'Tot nader order zijn alle wedstrijden uitgesteld.'

Winst van de Copa Sudamericana was de grote droom van Chapecoense, nu moet het vrezen voor het voortbestaan van de club. De andere finalist Atletico Nacional heeft de beker aangeboden aan Chapecoense.

In het groen juichen de spelers van Chapecoense, in het wit treuren de spelers van San Lorenzo Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden