Nederlandse verkoopstop verdachte diesels Volkswagen

Volkswagenimporteur Pon en de dealers stoppen met verkoop van dieselauto's die mogelijk niet aan de milieunormen voldoen. Dat bevestigde een woordvoerder van Pon maandag na een informatiebijeenkomst met Nederlandse Volkswagendealers. Het gaat om 4.100 auto's die nu nog bij de dealers staan.

Beeld afp

In totaal gaat het om 4100 auto's die zijn uitgerust met een Euro 5 dieselmotor van het type EA 189, die binnen de organisatie op voorraad staan, aldus Pon. Uitsplitsingen per merk werden niet gegeven.

Volgens de importeur is het besluit genomen in afwachting van 'volledige duidelijkheid' vanuit de fabrikant Volkswagen AG over de oplossing van de problemen met deze motoren. Volkswagen verwacht hierover binnen een paar dagen meer duidelijkheid te verschaffen.

Pon is naar eigen zeggen onaangenaam verrast door de actuele ontwikkelingen. 'Nu duidelijk is om welke dieseltypes het gaat, nemen wij dan ook de beslissing om pas op de plaats te maken met de levering van auto's met de betreffende dieselmotor', aldus Pon in een verklaring.

Pon maakte niet bekend hoeveel Volkswagendealers op de besloten bijeenkomst waren afgekomen. 'We hebben ons voltallige netwerk bereikt', zo gaf een zegsman aan. Ook werd niets losgelaten over een eventueel schadebedrag.

De Belgische importeur D'Ieteren, die afgelopen weekend de verkoop van 3200 voertuigen die zijn uitgerust met sjoemelsoftware opschortte, maakte maandag bekend 2 miljoen euro opzij te zetten om lopende bestellingen te wijzigen naar de Euro 6-norm. Volgens D'Ieteren betrof dit ongeveer 800 lopende bestellingen van voertuigen van de merken Volkswagen, Volkswagen bedrijfsvoertuigen, Audi, SEAT en Škoda.

Trouw tot de dood

'We blijven Volkswagen trouw tot aan onze dood', zegt Ria (76) op weg naar het klantencentrum, gelegen in het themapark Autostadt pal naast het fabrieksterrein. Haar man Friedrich (80) noemt de manipulatie van emissiewaarden 'Schweinerei'. Volkskrantverslaggever Peter de Graaf is in Duitsland. (+)

Beeld anp

VS en Europa

Vorige week werd bekend dat Volkswagen op grote schaal sjoemelde met de emissiecijfers van dieselauto's, om ze te laten voldoen aan de milieunormen. De auto's voldeden enkel aan de normen tijdens de test, op de weg bleken ze veel hogere uitstoot te produceren.

In eerste instantie ging het alleen om auto's in de Verenigde Staten, later werd bekend dat ook Volkswagens in Europa rondrijden met software aan boord die de uitstoot kan manipuleren.

Meer over de emissiesjoemel

Eerder maandag werd bekend dat het Openbaar Ministerie van Duitsland een onderzoek opent naar Volkswagen en oud-topman Martin Winterkorn.

Volgens Nieuwsuur blijkt uit een onderzoek van TNO in 2013 dat ook in Nederland systemen van dieselauto's zo worden aangepast dat ze tijdens tests schoner zijn dan op de weg.

Winterkorn

Het Openbaar Ministerie van Duitsland opent een onderzoek naar Volkswagen en oud-topman Martin Winterkorn. De autofabrikant ligt onder vuur nadat vorige week uitlekte dat het sjoemelde met de emissiecijfers. Winterkorn stapte naar aanleiding van het nieuws op. Door: Redactie 28 september 2015, 18:39 Martin Winterkorn. © AP Vakbondsleiders in Duitsland komen in het verweer tegen het mogelijke miljoenenbedrag dat Winterkorn mee zou kunnen krijgen als gevolg van zijn terugtreden. Naar verluidt zinspeelt onder meer de bondsvoorzitter van vakbond IG Metall op stappen om de uitbetaling te voorkomen.

Het jaarsalaris van Winterkorn, die tot de bestbetaalde managers van Duitsland behoorde, bedroeg vorig jaar 15,9 miljoen euro. Ook heeft hij een pensioen vergaard van 28,6 miljoen euro. Hoewel het überhaupt de vraag is of hij een vergoeding krijgt, zou onder 'bepaalde omstandigheden' zijn ontslagvergoeding gelijk staan aan twee jaarsalarissen.

Volgens Duitse mediaberichten wil Winterkorn aanblijven als topman van Porsche SE, grootaandeelhouder van Volkswagen. Porsche SE bezit krap 51 procent van de aandelen in Volkswagen. Daarmee zou Winterkorn een dikke vinger in de pap houden. 'Te dik' aldus de bondsbestuurders. In het bestuur van Porsche SE zit namelijk ook Hans Dieter Pötsch, de beoogde opvolger van Ferdinand Piëch als president-commissaris van Volkswagen. Daarmee zou Winterkorn de directe baas zijn van de man die het interne onderzoek leidt naar het dieselschandaal dat onder zijn leiding is ontstaan.

Martin WinterkornBeeld afp
Hans Dieter PötschBeeld afp
Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden