Nederlandse transportgigant in Chinese handen

AMSTERDAM - Een Chinees bedrijf heeft het Nederlandse TIP gekocht, met 48.000 trailers de grootste vrachtwagenverhuurder van Europa; een nieuw speeltje van de steenrijke ondernemer Chen Feng (60). 'Ik ben dapperder dan de rest.' Een van de grootste Chinese overnames in Nederland heeft zich in stilte voltrokken. Het Nederlandse TIP Trailer Services is voor 'enkele honderden miljoenen euro's' gekocht door de HNA Group, een conglomeraat dat eigenaar is van diverse luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, hotels en financiële instellingen.

Dit zegt HNA-topman Chen Feng in een interview met de Volkskrant. TIP is in Europa eigenaar van 48 duizend trailers, oftewel opleggers voor vrachtwagens. Daarnaast beheert het 28 duizend aanhangers voor derden. Het bedrijf, dat als marktleider geldt, heeft een omzet van ruim 300 miljoen euro en telt 850 man personeel, waarvan 135 op het hoofdkantoor in Amsterdam.

Kenners schatten het aankoopbedrag op een half miljard. De overname, naar nu blijkt drie maanden geleden afgerond, heeft slechts wat aandacht in de vakpers getrokken, waarbij geen bedrag werd genoemd. TIP was in handen van General Electric. 'Het is een van de grootste overnames door een bedrijf uit China in Nederland gedaan', meent sinoloog en China-consultant Boudewijn Poldermans. De grootste deals staan op naam van Li Ka-Shing uit Hongkong, die in 2002 via zijn bedrijf Hutchison Wampoa voor 1,2 miljard euro Kruidvat Groep overnam en in 2013 via zijn bedrijf Cheung Kong voor 943 miljoen het Rotterdamse afvalverwerkingsbedrijf AVR.

Wat betreft investeringen vanaf het Chinese vasteland geldt de overname van de Limburgse schuifdakenfabrikant Inalfa (omzet 415 miljoen in 2011) door het staatsbedrijf BHAP als een van de grootste overnames.

Dat TIP tot dusver onder de radar bleef, wijt Poldermans aan het feit dat 'veel activiteiten buiten Nederland plaatsvinden'. Maar hij hekelt ook de gebrekkige, structureel te lage registratie van Chinese investeringen in Nederland. De NFIA, de instantie die buitenlandse investeringen registreert en waar het ministerie van Economische Zaken naar verwijst, wekt 'een volstrekt verkeerde indruk' door alleen deals te registreren waarbij de NFIA zelf een rol speelde.

Zo komt de instantie op niet meer dan 369 miljoen euro aan 'Aziatische' overnames in 2012. Een woordvoerder van de NFIA geeft toe geen volledig beeld te schetsen. Bovendien zegt zij 'geen ranglijst van grootste Chinese investeringen in Nederland te kunnen geven, omdat deze informatie vertrouwelijk is.'

Ook bij de cijfers van De Nederlandsche Bank over Chinese investeringen vallen kanttekeningen te plaatsen. Volgens de bank bedroegen die in 2012 ruim 430 miljoen euro, terwijl het in de eerste negen maanden van 2013 om slechts 81 miljoen zou gaan. Ook hier regeert de vertrouwelijkheid. 'We kunnen helaas niet ingaan op transacties van individuele bedrijven.'

De cijfers kunnen makkelijk te laag uitvallen, meent Ona Akemu, die als onderzoeker aan de Erasmus Universiteit de Chinese investeringen bestudeert. 'Een investering van een Chinees bedrijf dat een Duits bedrijf koopt en via dat bedrijf in Nederland investeert, wordt door DNB als een Duitse investering aangemerkt.'

Ondoorzichtige structuur

De HNA Groep is een conglomeraat met een ondoorzichtige structuur, waarbij van diverse beursnoteringen sprake is, terwijl de Chinese overheid in verschillende bedrijfsonderdelen deelneemt. In welke mate dat laatste het geval is, daarover laat topman Chen zich maar mondjesmaat uit. 'We zijn een mix van publiek en privaat. Wat van de staat is, varieert per activiteit. Maar in totaal is een klein percentage van de staat.' Ook over zijn politieke activiteiten is de topman kort. Hij vertegenwoordigde zijn regio Hainan op drie achtereenvolgende congressen van de Chinese Communistische Partij, die iedere vijf jaar worden gehouden. Zo'n politieke rol is van groot belang voor een ondernemer om te voorkomen dat hij uit de gratie van de autoriteiten raakt. Zelf ziet Chen zijn politieke rol anders. 'Een goede ondernemer moet sociale verantwoordelijkheid tonen, de maatschappij heeft je nodig.' Een plek in de vermaarde Fortune-500-lijst van grootste bedrijven en een verdrievoudiging van de omzet tot 51 miljard euro zijn de doelen die hij in 2020 wil bereiken. Ter vergelijking: Air France-KLM behaalde in 2012 een omzet van 25 miljard euro.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden