Handelsoorlog Staalindustrie

Nederlandse staalindustrie lijdt onder Amerikaanse importheffingen, maar de Amerikanen snijden zichzelf hiermee in de vingers

De Amerikaanse importheffingen op Europees staal en aluminium treffen ook Nederlandse bedrijven. De Brabantse trappenbouwer Alumexx verhuist zelfs naar de VS om aan Trumps toorn te ontkomen.

Rollen staal worden van een laag zink voorzien in Dompelverzinklijn 3 van staalbedrijf Tata Steel. Beeld ANP

Tot helemaal in Etten-Leur voelen ze de dreun die de Amerikaanse president Donald Trump donderdag uitdeelde aan de Europese staal- en aluminiumindustrie. Om de importheffingen van 25 procent op Europees staal en 10 procent op aluminium te ontlopen, verkast het Brabantse bedrijf Alumexx een deel van zijn productie van trappen, ladders en steigers voor consumenten naar de Verenigde Staten. 

‘Made in Holland’ wordt zo ‘Made in the USA’. Alumexx is het enige bedrijf naast Tata Steel Nederland (het voormalige Hoogovens) waarvan bekend is dat het te lijden heeft onder de handelsoorlog die nu in volle hevigheid is uitgebroken tussen de VS en Europa. ‘Voor zeker vijf van onze leden hebben de importheffingen gevolgen’, zegt Sekhar Lahiri, directeur van de VNMI, de brancheorganisatie van de producenten van ruwe metalen en legeringen. ‘Maar die vijf blijven liever uit de publiciteit om de banden met hun Amerikaanse partners niet in gevaar te brengen.’

Lahiri noemt het besluit van Trump ‘onbegrijpelijk’. ‘De VS hebben juist onze stalen en aluminium producten nodig voor hun eigen industrie. De Amerikanen schieten zichzelf hiermee in de voet. Ze hebben ook niet de capaciteit om het wegvallen van de Europese aanvoer op te vangen.’ 

De gevolgen van de hogere invoerrechten voor Nederland zijn niet mals. Staal- en aluminiumbedrijven exporteren jaarlijks voor ruim 600 miljoen euro naar de VS, en de afzet zat de laatste jaren juist zo lekker in de lift.

Mexicaans staal naar EU

Lahiri vreest ook voor andere effecten van de handelsoorlog. De Verenigde Staten maken ook het staal en aluminium uit Mexico en Canada duurder. ‘Producenten daar zullen de producten die ze niet langer aan de Amerikanen kunnen slijten, ook op de Europese markt brengen.’ Als de EU wordt overspoeld met goedkoop staal drukt dat de prijzen. 

De ramp wordt volgens Lahiri compleet als Trump zijn dreiging waarmaakt om de invoer van Europese auto’s duurder te maken. ‘We hebben een hoop toeleveranciers voor de auto-industrie. En vanuit Nederland worden zelfs complete BMW’s naar de Verenigde Staten geëxporteerd.’

Duracell-batterij

Theo Henrar, topman van Tata Steel in Nederland, is ‘bijzonder teleurgesteld’. ‘Ik vind dat de verkeerde wordt gestraft. Wij verkopen daar voor 500 miljoen euro staal, vooral aan de verpakkingsindustrie en de automotive sector. Er is geen enkele reden om dat staal op grond van nationale veiligheid 25 procent duurder te maken.’ 

Ook Henrar denkt dat Amerikanen vooral zichzelf hebben met deze sancties. ‘90 procent van al het staal in een Duracell-batterij komt uit IJmuiden. Dat kunnen Amerikanen niet maken.’

De FME, de ondernemersorganisatie voor de technologische industrie, zegt dat ‘Trumps staalstrijd zal leiden tot een economische schroothoop’. ‘De importheffingen leiden tot hogere staalprijzen, die doorberekend zullen worden aan de Amerikaanse consument, waardoor uiteindelijk de concurrentiepositie van Amerikaanse bedrijven aangetast zal worden.’

Rekensessie van Trump

Of Alumexx in Etten-Leur met de verplaatsing van een deel van zijn productie naar de VS de dans ontspringt, is onzeker. In maart zei topman Jeroen van de Heuvel dat Alumexx aluminium uit Canada zou gaan gebruiken voor zijn Amerikaanse trappen, ladders en steigers. ‘Die kwaliteit is namelijk beter dan de kwaliteit van aluminium uit de VS.’ Maar Trump heeft donderdag ook het Canadese aluminium 10 procent duurder gemaakt. 

Dat die heffing lager uitvalt dan voor staal illustreert volgens Van den Heuvel dat Trump ook wel in de gaten heeft dat zijn land niet zonder import kán. ‘Hij heeft simpelweg perfect laten uitrekenen hoeveel hij maximaal op aluminium kan heffen om niet zelf in de problemen te komen.’

Overigens moet de verhuizing van Etten-Leur naar Richmond (Virginia) of Atlanta (Georgia) zijn beslag nog krijgen. Van banenverlies in Etten-Leur of bij de andere Europese vestigingen is geen sprake.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.