Nederlandse scholieren in wereldtop

Nederlandse scholieren staan in de wereld aan de top als het gaat om wiskunde, lezen en natuurwetenschap. Dit blijkt uit een onderzoek onder 250 duizend 15-jarigen in 41 westerse landen uitgevoerd door de OESO, de Organisatie voor EconomischeSamenwerking en Ontwikkeling in Parijs....

Absolute topper is Hongkong. Het Europese land dat het beste scoort is Finland. De Verenigde Staten komen niet verder dan de 28ste plaats.

In september kraakte de OESO nog harde noten over de Nederlandse onderwijsprestaties. Maar dat ging over het grote aantal jongeren dat zonder diploma de school verlaat.

Ook is Nederland zijn koppositie kwijt als het gaat om het hoge percentage jongeren met een hbo- of universitaire opleiding.

Op prestatieranglijsten als die van de OESO scoort het Nederlandse onderwijs traditiegetrouw hoog. Vooral in wiskunde zijn Nederlandse scholieren goed: dit jaar op de derde plaats. In 2001 was Nederland zelfs kampioen wiskunde. Nederland werd in dat jaar echter uit de officiële OESO-ranglijst geschrapt, omdat er niet genoeg Nederlandse scholieren hadden meegedaan aan het onderzoek.

De hoge wiskundescore is opmerkelijk omdat uit hetzelfde onderzoek blijkt dat wiskunde op Nederlandse scholen geen geliefd vak is. Volgens de OESO gaat slechts 20 procent van de Nederlandse scholieren met plezier naar de wiskundeles.

OESO-onderzoeker Eric Charbonnier verklaart de uitstekende wiskundeprestaties onder meer uit de geringe prestatiedruk. 'In Frankrijk gaan de leerlingen gebukt onder grote druk omdat wiskunde erg belangrijk wordt gevonden.' De Franse wiskundeprestaties zitten in de middenmoot.

Volgens de OESO-onderzoekers is de kwaliteit van het onderwijs gebaat bij autonome scholen. Dat is een opsteker voor minister Van der Hoeven van Onderwijs, die scholen steeds vrijer laat bij de inrichting van het onderwijs.

Het gebruik van computers en kleinere klassen hebben volgens de OESO nauwelijks effect op de kwaliteit van het onderwijs aan 15-jarigen.

Kenmerkend voor Nederland zijn de kleine prestatieverschillen tussen jongens en meisjes. Ook de verschillen tussen de beste en de slechtse leerlingen zijn relatief klein.

Voor het eerst dit jaar onderzocht de OESO het probleemoplossend vermogen van scholieren. Nederland eindigde op de negende plaats. Nederlandse leerlingen scoren hoog op inzicht en het leggen van verbanden.

Het Nederlandse onderwijs komt uit de vergelijking als een van de kosteneffectiefste systemen. Tegenover de hoge prestaties staan relatief lage onderwijsuitgaven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden