Nederlandse reders boos over afschaffen belastingvoordeel

Amsterdam - Nederlandse reders en scheepswerven protesteren tegen het afschaffen van de belastingvoordelen voor scheepsbeleggers. De Tweede Kamer wil een einde maken aan het voordeeltje, omdat de regeling zou neerkomen op een douceurtje aan rijke particulieren. Scheepsbouwers en -exploitanten waarschuwen echter dat hierdoor duizenden arbeidsplaatsen op de tocht komen te staan.


De Kamer ziet dit als oneigenlijk gebruik van de regeling. Die is immers bedoeld om bedrijfsinvesteringen te stimuleren, niet om vermogende beleggers te subsidiëren. Het vorige kabinet heeft de 'willekeurige afschrijving' ingevoerd als onderdeel van het crisispakket dat Nederlandse bedrijven de recessie door moet helpen. Ondernemers mogen investeringen in kapitaalgoederen nu in twee jaar afschrijven. Normaal is dat over tien tot 25 jaar. Afschrijvingskosten zijn fiscaal aftrekbaar. Bedrijven betalen daardoor minder belasting over hun investeringen.


Een aantal makelaars in scheepsfondsen heeft in de Tweede Kamer irritatie gewekt door wel erg opzichtig te adverteren met de belastingvoordelen. Fondsenmakelaar Flinter trekt particuleren bijvoorbeeld over de streep met de kreet: '15.000 euro investeren en 35.276 euro aftrekken. Het kan en het mag!' Niet de vooruitzichten voor de scheepsbouw, maar de fiscale voordelen lijken het belangrijkste verkoopargument voor scheepsbeleggingen. De SP vroeg staatssecretaris Frans Weekers van Financiën in een motie de aftrekpost met ingang van 1 januari af te schaffen voor investeerders in schepen. De motie van de SP kreeg de steun van de voltallige Tweede Kamer, met uitzondering van het CDA. Weekers beraadt zich of hij de motie zal uitvoeren. Hij wil eerst de effecten op de werkgelegenheid onderzoeken, heeft hij de Kamer laten weten.


Volgens de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KNVR) en Scheepsbouw Nederland zullen die effecten desastreus zijn. Particulier geld is voor de scheepsbouw heel belangrijk, omdat banken de bouw van een schip niet meer volledig willen financieren. 'Banken zijn de afgelopen twee jaar buitengewoon moeilijke partners gebleken voor rederijen', zegt KNVR-voorzitter Tineke Netelenbos. 'Ze zijn huiverig om te investeren in de zeescheepvaart. Die is, net als andere sectoren, erg hard door de economische crisis getroffen.' Een aantal rederijen lost dit probleem op door een vlootmaatschap op te richten. De bouw van een zeevrachtschip kost tussen de 10 en 20 miljoen euro. In een vlootmaatschap wordt een groot deel van dat bedrag bijeengebracht door enkele honderden particulieren, die ieder meestal 15.000 euro inleggen.


Sinds 2009 zijn op deze manier, met gebruik van het fiscale voordeel, 77 nieuwe schepen gefinancierd. Veel van deze schepen zouden niet gebouwd zijn zonder de belastingaftrek, stellen KNVR en Scheepsbouw Nederland. Deze schepen zijn volgens de brancheorganisaties goed voor 2.660 volledige arbeidsplaatsen bij Nederlandse rederijen en scheepswerven. 'Met name rederijen in het noorden van het land maken veel gebruik van deze financieringsvorm', aldus Netelenbos. 'Zonder de vlootmaatschappen zou er boven Zwolle geen scheepswerf meer functioneren.'


Enkele politieke partijen, waaronder de SP, trekken de werkgelegenheidscijfers in twijfel. Ze wijzen erop dat veel met geld van beleggers betaalde schepen op buitenlandse werven worden vervaardigd. Het vrachtschip Megan C, dat fondsenmakelaar Hanzevast Capital aan de man brengt, zal in China worden gebouwd. Bulgarije, India en Japan worden door andere scheepsfondsen als bouwlocaties genoemd. Een deel van het dankzij belastingvoordelen ingezamelde kapitaal komt dus niet ten goede aan het Nederlandse bedrijfsleven, maar verdwijnt naar het buitenland.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden