Nederlandse poppodia optimistisch ondanks bezuinigingen

Het panel 'Kunnen poppodia nog meer verdienen in een tijd van bezuinigingen?' op de conferentie van Eurosonic Noorderslag, trok een volle zaal. Hoewel er zeker zorgen bestaan, heeft het optimisme bij de directeuren van poppodia de overhand.

Het panel op Eurosonic Noorderslag. © vk.nl

De subsidie voor poppodia gaat naar verwachting met 36 procent naar beneden. Cultuuradviseur Frank Vreeke nuanceert dit cijfer wel: bij theater werd in 2010 voor iedere bezoeker 17,79 euro bijgedragen door subsidies en voor poppodia 6,74 per bezoeker. Poppodia zijn dus minder afhankelijk van subsidies. Toch moet de broekriem worden aangehaald. De titel van de sessie 'hoe nóg meer geld te verdienen' is dus met een knipoog.

Want naast bezuinigingen is er ook nog eens de crisis, waardoor consumenten minder uitgeven. En daar komen de btw-verhoging voor tickets en het afschaffen van de cultuurkaart nog eens bij; ellende lijkt troef. Maar er heerst - zoals Vreeke het noemt - onder poppodia niet zo'n grafstemming als bijvoorbeeld in het theater. 'Hier is de primaire reactie: we zetten de schouders eronder. Misschien is dit pop-eigen?'

Commercieel exploiteren
Het panel is bedoeld om over de mogelijkheden te discussiëren om aan de ene kant meer inkomsten binnen te halen en aan de andere kant de uitgaven te beperken. Uit de enquête die het adviesbureau in cultuur Vreeke & Van Dale hield onder 18 Nederlandse poppodia, blijkt dat de poppodia de meeste fiducie hebben in het commercieel exploiteren van hun ruimte. Dit brengt wel problemen met zich mee - veel ruimtes zijn niet aantrekkelijk genoeg voor commerciële exploitatie en spontane programmering moet mogelijk blijven. Melkweg-directeur Geert van Italie wil zich hierom niet langer dan 2 of 3 maanden van tevoren vastleggen.

Een andere oplossing is het oprichten van een businessclub. Dat blijkt bij bijvoorbeeld het Patronaat uit Haarlem zeer succesvol te zijn. De businessclub daar levert volgens directeur Jeroen Blijleve 30.000 tot 40.000 euro op jaarbasis op. De doelgroep: de wat oudere liefhebber van popmuziek met een maatschappelijke carrière. Deze mensen hebben genoeg geld en willen iets terugdoen. Bij het Patronaat betalen de leden van de businessclub 1500 euro per jaar, zonder dat ze daarvoor veel terug verwachten.

Toch moet 50 procent van de bezuinigingen uit kostenverlaging komen. Door minder risicovol te programmeren, minder programma-activiteiten, lagere gages voor artiesten, minder uitgaven aan algemene zaken zoals kantoorruimte, plakband en onderhoud. Ook op personeel wordt veel beknibbeld; er wordt gereorganiseerd of het personeel krijgt flexcontracten. Hier valt veel te winnen, zeggen de directeuren.

Baromzet
Enthousiaster zijn de directeuren over creatieve ideeën om meer inkomsten te genereren. 'Je baromzet is de kurk waarop je drijft, dus je moet je daar op focussen: houd het publiek langer binnen, maak de bar meer bereikbaar, vergroot de zaal voor meer capaciteit en houdt je zaal langer open', zegt Blijleve. Hij zegt dit jaar met een pilot te willen starten om tot 6.00 uur in plaats van tot 4.00 uur open te blijven. 'Dan genereer je meer omzet met min of meer zelfde kosten. Daar verwachten we veel van.' Ook gaat hij met andere partijen een gezamenlijk contract met brouwerijen afsluiten, waardoor een betere deal kan worden bedongen.

Maar uiteindelijk gaat het toch om het best mogelijke programma neer te zetten. 'We zijn hier wel heel optimistisch aan het praten, maar de bezuinigen zijn wel heel erg. We proberen met minimale middelen zo veel mogelijk te doen, maar als je niet kunt investeren gaat het uiteindelijk wel ten koste van je programmering.

'En wat verwachten jullie dan van crowdfunding?, vraagt een studente uit het publiek. Door mensen van te voren mensen laten betalen voor dingen die ze willen zien, weet je zeker dat de kosten gedekt zijn. Als dit niet lukt, komt de artiest er niet en is niemand zijn geld kwijt. Marloes Timmermans van het Utrechtse poppodium EKKO vindt crowdfunding veelbelovend en heeft al hele mooie dingen zien ontstaan. 'Je moet er wel heel hard aan trekken om het voor elkaar te krijgen, je kunt er bijzondere dingen mee doen, maar niet 12 keer per jaar. Het biedt zeker mogelijkheden.'

Ook Van Italie ziet hier heil in. 'Wij willen de Melkweg-cards op deze manier meer inhoud geven. Door mensen mee te laten beslissen, binden we ons publiek ook meer aan de Melkweg', zegt hij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden