'Nederlandse overheid wist van incidenten boven Oekraïne'

De Nederlandse overheid had luchtvaartmaatschappijen wel degelijk moeten waarschuwen voor de onveilige situatie in het luchtruim boven Oekraïne. Dat zegt de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) in reactie op de antwoorden van het kabinet op Kamervragen over de vliegramp met vlucht MH17.

Gemeentemedewerkers ruimen knuffels op bij de Korporaal Van Oudheusdenkazerne. Beeld anp

'De overheid wist klaarblijkelijk van de vele incidenten boven Oekraïne', aldus VNV-voorzitter Steven Verhagen. 'Ze had een morele plicht dat aan de luchtvaartmaatschappijen te melden. Waarom heeft de overheid niet het zekere voor het onzekere genomen? Er vanuit gaan dat iedereen het maar uit de media had moeten vernemen, vinden wij veel te gemakkelijk.'

Volgens Verhagen waren de maatschappijen niet op de hoogte van de vele vliegtuigen en helikopters die in de dagen voorafgaand aan de crash werden neergeschoten. 'Als die informatie destijds zo scherp voorhanden was geweest, hadden we met de civiele luchtvaart nooit over Oost-Oekraïne gevlogen. Ongeacht de vluchthoogte.' De voorman van de pilotenvakbond heeft het gevoel dat de overheid zich er te gemakkelijk vanaf wil maken. 'Wij zijn niet op zoek naar de schuldvraag, maar er moet wel openheid van zaken komen. Het laatste wat we willen is een doofpotaffaire.'

Risicogebieden

De VNV wil in de toekomst een formele rol voor de overheid als het gaat om het al dan niet mijden van risicogebieden voor de burgerluchtvaart. 'Het inwinnen van veiligheidsinformatie kun je niet alleen aan luchtvaartmaatschappijen overlaten', aldus Verhagen. 'Zeker de kleinere maatschappijen hebben geen eigen veiligheidsafdeling. De overheid moet informatie vergaren, dreigingsanalyses maken en de maatschappijen op basis daarvan laten beslissen.'

Ook internationale luchtvaartorganisatie ICAO praat volgende maand tijdens een congres in Montreal over een betere informatievoorziening voor vliegmaatschappijen over risicogebieden. Een ICAO-commissie suggereerde echter in oktober dat het huidige systeem voldoet en dat vliegmaatschappijen altijd in staat moeten zijn zelf de afweging te maken waar ze vliegen.

Volgens luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft is het duidelijk dat overheden hun morele verplichtingen richting de luchtvaart niet zijn nagekomen. 'Oekraïne lijkt de situatie te hebben gebagatelliseerd. En met de kennis van nu had ook Nederland meer moeten doen. Het is duidelijk dat het systeem heeft gefaald.'

Dat er in de dagen voorafgaand aan de ramp klaarblijkelijk niemand in Nederland aansloeg op de vele neergestorte vliegtuigen en helikopters, noemt Melkert opvallend. 'Waarschijnlijk heeft iedereen zich aan z'n taken gehouden, maar niemand een stap extra gezet.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden