Nederlandse Mousetrap mislukte klucht met hollende dollemannen

Als je in Londen de taxi neemt naar het theater waar al bijna vijftig jaar The Mousetrap van Agatha Christie wordt opgevoerd, verdient het aanbeveling de chauffeur een redelijke fooi te geven....

Maar is het erg dat je vooraf weet dat de kolonel of misschien de Italiaanse glibber de moordenaar is? In Londen niet echt. Daar hoort het gedateerde misdaadtoneelstuk tot de folklore van de stad, zoals laf bier in de pub en een bezoekje aan de Tower of Buckingham Palace. Zulke dingen houden hun waarde, ook al weet je vooraf precies hoe die bontmutsen zich gedragen bij het wisselen van de wacht. Zo is ook alles aan The Mousetrap vertrouwd Engels: een spokerig groot landhuis, een bekakte nationalistische kolonel en de fraai geformuleerde volzinnen met archaïsche woorden.

In Nederland zou het wel vervelend zijn als de moordenaar bij voorbaat bekend is. Want de wens om het antwoord op de belangrijkste vraag te krijgen is de enige reden om niet in de pauze weg te lopen. In de Nederlandse versie is er namelijk helemaal geen sprake meer van folklore. Het is net als die exotische muziek uit een verre vakantiebestemming die op een winteravond in Holland maar niet kan boeien. Zo is The Mousetrap uit zijn natuurlijke omgeving weggehaald en blijft er niet zo veel kwaliteit meer over.

Temeer omdat het spel buitengewoon irritant is, met Rick Engelkes, Elle van Rijn en Ronald Top als koplopers. Regisseur Peter Pluymaekers laat de spelers als dollemannen rondrennen. Het is net een op hol geslagen cast van Comedy Capers. Zelfs het prachtige naturalistische decor krijgt door die bizarre capriolen nog iets treurigs. Jammer dat vlak voor de pauze de grappig chagrijnige mevrouw Boyle ook geveld wordt door de moordenaarshand, want Ella Snoep was de enige die de juiste toon aansloeg .

Plymaekers heeft er dus een mislukte klucht van gemaakt. En als in de vertaling van Rene Eljon ook nog woorden en uitdrukkingen als 'lul', 'klootzak' en 'dat gaat je geen zak aan' rondvliegen, is het laatste restje van de innemende Engelse tuttigheid, waar The Mousetrap het toch van moet hebben, helemaal verdwenen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden