Nederlandse bedrijven ondervinden in Japan minder belemmeringen

De verandering van de distributiemethoden in Japan biedt grote mogelijkheden voor Nederlandse bedrijven om hun produkten in dat land af te zetten....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Nederlandse bierproducenten hebben vorig jaar al van deze ontwikkeling kunnen profiteren. De waarde van de bierexport naar Japan verviervoudigde bijna tot bijna 23,7 miljoen gulden, geholpen door een prijsoorlog die door de grootste supermarktketen werd ontketend. Heineken sprak in zijn jaarverslag over 1994 ook van 'aanzienlijk hogere verkopen' in Japan.

De ingewikkelde distributiemethoden in Japan zijn altijd genoemd als een van de belangrijkste belemmeringen voor de toetreding van buitenlandse fabrikanten tot de Japanse markt. Door de liberalisering van de distributie, die mede door de recessie waarin Japan verkeerd op gang is gekomen, nemen de afzetmogelijkheden toe.

Nederlandse bedrijven zien in overgrote meerderheid ook geen belemmeringen meer voor export naar Japan, blijkt uit een gisteren gepubliceerde enquête van de Nederlands-Japanse handelsfederatie Dujat. Bijna 70 procent van de ondervraagde bedrijven zegt geen problemen meer te ondervinden bij de verkoop van de eigen produkten in Japan. Drie jaar geleden was dat nog 50 procent.

De meeste bedrijven verwachten dit jaar ook meer af te zetten in Japan dan in 1994. Ongeveer 70 procent verwacht een stijging van de export, slechts 6 procent voorziet een daling. De voortdurende koersstijging van de yen in de afgelopen maanden, ook tegenover de gulden, speelt volgens de bedrijven niet of nauwelijks.

Ondanks de goede verwachtingen zegt bestuursvoorzitter ir H. de Boon van Dujat (en van het handelshuis Cebeco-Handelsraad) nog niet tevreden te zijn over de Nederlandse export naar Japan. Vorig jaar steeg de export wel met ruim 20 procent tot 2,9 miljard gulden maar het aandeel van Nederland op de Japanse markt ligt volgens hem nog veel te laag.

Van de totale Japanse invoer komt ongeveer 0,5 procent uit Nederland terwijl Nederlandse bedrijven meer dan 4 procent van de wereldmarkt in handen hebben.

Ongeveer een kwart van de totale Nederlandse export (774 miljoen) naar Japan bestaat uit agrarische produkten en voedings- en genotmiddelen. De doelstelling van Dujat is deze export in twee jaar tijd op te voeren tot 1,2 miljard terwijl in 2003 de twee miljard moet worden overschreden. 'We zijn op de goede weg, maar het is nodig dat er een acceleratie ontstaat zodat we de doelstellingen in een versneld tempo bereiken', aldus De Boon.

Een van de oorzaken van de relatief zwakke positie van Nederland in Japan is volgens De Boon de ongecoördineerde bewerking van de Japanse markt. 'Wij blinken uit in een veelheid aan missies van personen, gemeenten, regio's, kamers van koophandel en branche-organisaties die allemaal achter elkaar naar Japan hollen. Daar snappen die Japanners helemaal niets van.'

Om de krachten meer te bundelen heeft het ministerie van Economische Zaken het Japan Platform ingesteld waarvan De Boon ook deel uitmaakt. Deze club zal volgens hem over enkele maanden met aanbevelingen komen. In de tussentijd ziet hij nog steeds veel te veel organisaties ongecoördineerd Japan aandoen.

'Er zijn een aantal clubs die over te veel middelen beschikken en het zelfstandig doen. Tourism noemen we dat geloof ik, want het is natuurlijk altijd leuk om naar zo'n land te gaan.'

In de Amerikaanse manier om zich toegang tot de Japanse markt te verschaffen ziet De Boon niets. De VS dreigen Japan al enige tijd met hoge invoerheffingen als Amerikaanse autofabrikanten niet meer in Japan mogen gaan verkopen. Begin deze week is er een luchtvaartconflict tussen de VS en Japan, over vrachtvervoer, bijgekomen. De Boon noemt de Amerikaanse aanpak 'bot en verouderd confrontatiebeleid'.

Hij ziet verder met lede ogen toe dat de aandacht van Nederlandse bedrijven en de politiek zich steeds meer op China en steeds minder op Japan lijkt te richten. Het net afgesloten bezoek van premier Kok aan China is voor hem een bevestiging van deze trend. 'Bijna het hele kabinet is al naar China geweest. Daar is niets op tegen. Maar het is natuurlijk best aardig om te kijken of er ook in Japan nog iets te wirtschaften valt. Het is zeker de moeite waard als onze premier ook naar Japan gaat.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden