Nederlandse bedrijven duurzaam

DSM, Air France-KLM, Philips en Post NL zijn in hun branche wereldwijd het duurzaamst volgens de toonaangevende Dow Jones Sustainability Index.

© AFP

Het Nederlands bedrijfsleven is goed vertegenwoordigd in de ranglijst van duurzaamste bedrijven ter wereld, die Dow Jones en investeringsbedrijf SAM gisteren presenteerden. Wel kwam een aantal Nederlandse concerns lager uit dan in 2010 of werd van de lijst verwijderd.

In de jaarlijkse Dow Jones Sustainability Index (DJSI) eindigden DSM, Air France-KLM, Philips en Post NL als duurzaamste bedrijf in hun branche wereldwijd. Unilever moest zijn nummer-éénpositie in de sector 'eten & drinken' afstaan aan PepsiCo. Op welke plek het bedrijf nu staat, is niet bekendgemaakt. Bedrijven als Coca-Cola, HP en Microsoft, die vorig jaar nog in de index waren opgenomen, komen er dit jaar niet meer in voor. Er werden 41 bedrijven aan de lijst toegevoegd en 23 afgevoerd. De ranking telt 342 concerns.

Investeerders en andere stakeholders zien de DJSI als een van de meest toonaangevende ranglijsten op het gebied van duurzame bedrijfsvoering. Bedrijven worden beoordeeld op uiteenlopende zaken als CO2-uitstoot en energiegebruik, transparantie, personeelsbeleid en kwaliteit van dienstverlening. De lijst wordt samengesteld op basis van door de bedrijven zelf beantwoordde vragenlijsten en door hen aangeleverde extra informatie. Tevens wordt voor het maken van de lijst gebruik gemaakt van openbare informatie over de bedrijven, zoals krantenberichten en rapportages van overheden.

SAM en Dow Jones benaderen voor hun duurzaamheidsoordeel elk jaar de 2.500 grootste bedrijven ter wereld, gemeten naar marktwaarde.

Aanmoediging
Naast de Nederlandse bedrijven benoemde DJSI onder meer bedrijven als BMW, Repsol en Samung tot duurzaamste in hun sector.

Bij wijze van aanmoediging wordt naast de wereldwijde ranking elk jaar ook een Europese ranglijst gemaakt. Dit jaar vielen ING en Aegon uit die lijst.

DJSI zegt in het openbaar volgens goed gebruik niets over de reden waarom bedrijven op de lijst worden toegevoegd of waarom ze worden afgevoerd. De organisatie stelt dat bedrijven veel bedrijfsgevoelige informatie aanleveren onder de strikte voorwaarde dat DJSI daar verder niets over naar buiten brengt.

Dat een bedrijf een plaats op de lijst verovert, of daar juist uit verdwijnt, betekent niet per se dat het beter, respectievelijk slechter scoort dan vorig jaar. Een daling of verwijdering kan ook als reden hebben dat het ene bedrijf uit een bepaalde sector grotere stappen heeft gemaakt op het gebied van duurzaamheid dan het andere.

Meer punten, toch uit lijst
Op die manier viel KPN dit jaar bijvoorbeeld uit de wereldwijde ranglijst. Op een schaal van 100 punten scoorde KPN dit jaar 87 punten, tegen 84 vorig jaar. Doordat andere telecombedrijven harder stegen, verloor KPN zijn plek op de wereldwijde lijst. Op de Europese ranking behield KPN zijn ranking wel. Vorig jaar werden Shell, AkzoNobel en Philips in eerste instantie benoemt tot wereldwijde leider in hun eigen sector. Alledrie verloren zij die plek toen bleek dat er een fout zat in de software van DJSI.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden