Nederlands Philharmonisch heeft extra subsidie nodig

Het Nederlands Philharmonisch Orkest (NedPhO) heeft voor de komende Kunstenplanperiode (1997-2000) jaarlijks 2,4 miljoen gulden extra rijkssubsidie nodig. De helft van dat bedrag is nodig voor het handhaven van de omvang van het NedPhO....

ANP

AMSTERDAM

De musici verdienen 10 procent minder dan hun collega's van het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Residentie Orkest in Den Haag. Het NedPhO vindt dit onredelijk.

De stichting Nederlands Philharmonisch Orkest, die met 21 procent eigen inkomsten naar verhouding goede financiële resultaten boekt, beheert behalve het gelijknamige symfonieorkest ook het Nederlands Kamerorkest, en krijgt daarvoor jaarlijks 15 miljoen aan overheidssubsidie.

Volgens directeur Jan Willem Loot is dat te weinig voor een goede vervulling van alle taken. Als een verhoging uitblijft, zullen er misschien produkties moeten worden geschrapt.

Het symfonieorkest bespeelt het Amsterdamse Concertgebouw, de Beurs van Berlage en Vredenburg in Utrecht. Daarnaast begeleidt het de Nederlandse Opera. Het kamerorkest, dat dit jaar 40 jaar bestaat, treedt naast de eigen concerten eveneens op met de Opera. De begeleidingen verrichten de NedPhO-orkesten 'om niet'.

Tien jaar geleden telden het NedPhO en het NKO nog 143 musici. Door kortingen op de subsidie nam het aantal formatieplaatsen af. Dankzij sponsoring en eigen inkomsten konden de orkesten op redelijke sterkte worden gehouden. Het sponsorgeld is volgens Loot echter niet bedoeld voor het betalen van musici. OCW moet daarvoor de benodigde 1,2 miljoen leveren.

Het optrekken van de salarissen naar het niveau van 'Rotterdam' en 'Den Haag' is niet alleen een prestige-zaak. Het NedPhO en zijn chefdirigent Hartmut Haenchen zien goede musici niet graag vertrekken naar beter betalende orkesten. De Raad voor de Kunst noemde een betere inschaling voor het NedPhO al vóór de invoering van het huidige Kunstenplan een redelijke wens. De voormalige minister van WVC D'Ancona gaf er vooralsnog geen gehoor aan.

Het tienjarig bestaan van het NedPhO wordt op een, twee en drie september gevierd met doorlopende concerten in de twee concertzalen van de Beurs van Berlage. Vaste concertgangers en Amsterdammers met een Stadspas krijgen vrije toegang tot deze feestmarathon.

De componisten Jan Bus en Gilius van Bergeijk schrijven nieuwe stukken voor het NedPhO en het NKO. Hun composities gaan in het seizoen 1995-'96 in première. Op de agenda staat ook een grote Bruckner-serie.

Verder zijn er (opnieuw) uitvoeringen van Nederlands werk, zoals van Kox, Badings en Heppener. Nieuw is de mogelijkheid van een combinatie-abonnement voor opera en concerten.

Het NedPhO en het NKO gaven de afgelopen tien jaar 1341 concerten voor 1,8 miljoen bezoekers. De 689 operavoorstellingen waaraan werd meegewerkt trokken een miljoen bezoekers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.