Nederlanders opgewekt Twittervolk

Vandaag, Blue Monday, is het de somberste dag van het jaar. Zie je dat terug op Twitter? Uit een nieuwe 'emotiekaart' blijkt dat plattelanders in hun tweets beter zijn geluimd dan stedelingen.

De meerderheid van de berichten op Twitter is opgewekt van toon, zelfs op momenten waarop we allemaal wat sikkeneurig zouden zijn, zoals vandaag, Blue Monday, de vermeend deprimerendste dag van het jaar. Nederlanders zijn een goedgeluimd Twittervolk, in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd.

Dit blijkt uit onderzoek door Erik Tjong Kim Sang van het Meertens Instituut. Tjong Kim Sang, die opereert op het snijvlak van computer- en taalwetenschap, analyseerde meer dan twee miljard Nederlandstalige tweets sinds begin 2011. Hij onderzocht met speciale taalsoftware per bericht of de inhoud positief of negatief was. Doordat van sommige berichten de locatiegegevens van de zender bekend zijn, kan een gedetailleerd beeld worden gegeven waar de meest optimistische tweets vandaan komen en waar het somberst wordt getwitterd. In november 2013 (de meest recente data die beschikbaar is) kwamen de meest optimistische tweets uit de gemeenten Reusel-De Mierden en Schiermonnikoog en de knorrigste tweets uit Simpelveld en Vaals.

Er zijn opvallende verschillen in het sentiment. Zo blijkt het humeur op het platteland beter dan in de grote steden; Amsterdam, Rotterdam en Den Haag scoren onder het landelijk gemiddelde. Ook op provincieniveau is dit effect waarneembaar: de westelijke provincies scoren lager en Drenthe is een positieve uitschieter. Opmerkelijk is dat Vlaamse provincies op hun beurt gemiddeld lager scoren dan de meeste Nederlandse.

Dat wil niet zeggen dat Vlamingen negatiever zijn dan Nederlanders, zegt Tjong Kim Sang. 'Je kunt de uitkomsten niet zomaar veralgemeniseren naar de hele bevolking.' De gegevens zijn gebaseerd op een beperkte groep (twitteraars) en van hen dan nog degenen die hun locatie bekendmaken; slechts zo'n 2 procent. Deze groep is geen goede afspiegeling van de hele samenleving. We kunnen met behulp van algoritmes vrij aardig inschatten of tweets zijn verstuurd door een man of een vrouw en hoe oud de twitteraar in kwestie is. De groep van mannen van boven de 25 jaar blijkt in deze groep oververtegenwoordigd.

Het verschil tussen Vlaamse en Nederlandse tweets kan volgens Tjong Kim Sang ook te maken hebben met verschillen in taalgebruik. Zijn taalalgoritme is toegespitst op het Nederlands, waardoor sommige Vlaamse uitlatingen mogelijk anders worden geïnterpreteerd. 'Als je echt wilt weten hoe het zit, blijft ouderwets veldonderzoek nodig', aldus de Meertens-onderzoeker.

Voor het samenstellen van een emotiekaart is geweldig veel rekenkracht nodig: Tjong Kim Sang kan daarvoor gebruikmaken van de snelle computers van het Amsterdamse rekencentrum Surfsara: om bijvoorbeeld het humeur per gemeente per maand uit te rekenen, staan de computers zestig uur te stampen.

Blauwe maandag: somberheid troef

Vandaag is het Blue Monday, of blauwe maandag, de vermeend deprimerendste dag van het jaar. We zijn vandaag op ons somberst doordat het vaak al wekenlang grijs weer is, goede voornemens inmiddels zijn verdampt en vakanties een eeuwigheid verwijderd lijken. Het concept komt uit 2005 en is bedacht door een Britse psycholoog die er een formule voor schreef. Er is alleen geen enkele wetenschappelijke basis voor het bestaan van Blue Monday, en in het algemeen wordt het fenomeen als onzin beschouwd. Dit lijkt ook voor Twitter te gelden: daar valt Blauwe Maandag nooit op de 'officiële' dag. Wel blijkt de somberste dag meestal in januari te vallen. Opmerkelijk: de meest optimistische dag op Twitter is steevast 1 januari, als iedereen elkaar 'gelukkig' Nieuwjaar wenst. Daarna zakt het sentiment in. Maandag is de somberste dag van de week, zaterdag de opgewekste.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden