Nederlanders kopen vaker in Duitse supers

Door de grote prijsverschillen gaan steeds meer Nederlanders op 'foodtrip' naar een supermarkt in Duitsland. In de grensstreken is dat duidelijk in de cijfers terug te zien, meldde het marktonderzoeksbureau GfK woensdag.

AMSTERDAM - Bijna de helft (48 procent) van de Limburgers kocht het afgelopen jaar één keer per maand eten en drinken over de grens. Een jaar geleden was dat volgens GfK nog 44 procent. Van hun bestedingen aan voeding komt inmiddels 4,8 procent over de grens terecht.


Vooral voor wijn en aperitieven gaan de Limburgers de grens over. Meer dan 15 procent van de aankopen in dit segment wordt in het buitenland gedaan. Dat de prijzen in Duitsland lager liggen, komt voornamelijk door de hoge accijnzen in Nederland. 'Voor een fles wijn ben je hier beduidend duurder uit', zegt supermarktdeskundige Joop Holla van GfK.


Rijst en deeg

Ook frisdranken en vruchtensappen (6,9 procent) en sanitaire producten (6,8 procent) worden geregeld in het buitenland aangeschaft, omdat ze daar goedkoper zijn. Verder zijn rijst en deegwaren met bijna 6 procent populaire aankopen over de grens.


Volgens Holla slaan de Nederlanders die over de grens hun inkopen doen, vaak in één keer veel producten in. Het bedrag per supermarktbezoek in het buitenland ligt gemiddeld eenderde hoger dan hier. In Nederland wordt per bezoek bijna 20 euro uitgegeven, in een buitenlandse supermarkt is dat ruim 33 euro.


Niet alleen Limburgers, maar ook de inwoners van Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland besteden steeds meer in de supermarkten van de de oosterburen, blijkt uit de cijfers van GfK. Voor Brabanders en Zeeuwen is het minder aantrekkelijk om in België supermarkten te bezoeken.


Het prijspeil in Belgische supermarkten ligt ietsje hoger dan in Nederland. Daardoor is de situatie daar eerder andersom. Volgens Holla zijn er zelfs Nederlandse supermarkten die folders verspreiden in België om de zuiderburen te verleiden om in Nederland hun inkopen te doen.


De omzet van de Nederlandse supermarkten staat de laatste tijd onder druk. In november (min 0,6 procent) en december vorig jaar (min 1 procent) daalde de omzet zelfs. Afgelopen maand was weer sprake van een groei van 1,5 procent. De gezamenlijke omzet bedroeg in januari 3,18 miljard euro, tegen 3,13 miljard euro in januari vorig jaar.


De plus in januari heeft volgens Holla mogelijk te maken met weersinvloeden. Hij vindt het nog te vroeg om te spreken van een trendbreuk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden