Nederlander kijkt meer naar sport dan andere Europese tv-kijkers

Nederlanders volgen sportprogramma's met meer belangstelling dan kijkers elders in Europa. Dit blijkt uit European Television Key Facts 1995, een naslagwerk over de tv-markt in 1994 in 31 Europese landen, dat is opgesteld in opdracht van IP, reclame-exploitant van RTL en Veronica....

Van onze verslaggeefster

AMSTERDAM

Verder is het Nederlandse kijkgedrag vergelijkbaar met dat van Westeuropeanen, hetgeen inhoudt dat er het liefst naar series (38 procent), shows en spelletjes (35 procent) wordt gekeken. Daarnaast zijn realityshows (13 procent), nieuws (9 procent) en sport (5 procent) populair bij kijkers.

In Europa wordt minder televisie gekeken dan in de Verenigde Staten of Japan. Westeuropeanen van dertien jaar en ouder hebben in 1994 per dag 191 minuten tv gekeken, terwijl in de VS het scherm 243 minuten per etmaal aanstond en in Japan 247 minuten.

Ook binnen Europa zijn grote verschillen in het tv-consumptiegedrag aan te wijzen. In Nederland en Scandinavië zitten kijkers beduidend minder lang voor het scherm dan in zuid-Europa: 154 en 148 minuten tegenover 205 minuten.

Het zenderaandeel van de publieke stations blijkt in Europa sterk terug te lopen. Het totale aandeel van de publieke omroepen in west-Europa bedroeg 40 procent. Maar vergeleken met de VS en Japan valt de positie van de publieken nog mee. In Japan is het zenderaandeel van de publieke omroepen 19 procent, in de VS slechts 3 procent.

Uit het naslagwerk blijkt dat 62 procent van de huishoudens in Nederland een videorecorder bezit. In vergelijking met Europa is dat hoog. Bij 46 procent van de Europese tv-huishoudens is een videorecorder aanwezig. In Japan snort dit apparaat bij 7 van de 10 huishoudens, in Amerika zelfs bij 8 van de 10.

Het aantal huishoudens met een kabelaansluiting of schotel in Europa is laag: 31 procent heeft er een. In Amerika is dit percentage ruim twee keer zo veel: 64 procent beschikt over een kabel- of schotelaansluiting. In Japan blijft het aantal bekabelde huishoudens steken op 22 procent. In Europa zijn Nederland en Duitsland het dichtst bekabeld; samen hebben zij 46 procent van het totale aantal kabelaansluitingen in Europa.

Bijna nergens in Europa is er nog televisie zonder reclame te vinden: op 92 procent van alle tv-stations in de 31 Europese landen worden programma's onderbroken door reclameboodschappen. Het aantal commerciële stations ligt in 1994 hoger dan het aantal publieke tv-zenders: zeven van de tien stations zijn commercieel; daarbij moet worden vermeld dat het aantal publieke omroepen niet drastisch is gedaald.

Als laatste opvallende gegeven constateert Television 95 dat zeer hoge kijkdichtheden in Europa (40 procent en meer) alleen nog maar worden bereikt bij sportwedstrijden, en dan vooral bij voetbal. Andere populaire genres, zoals films, behalen in het algemeen niet meer dan 20 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden