Nederland vecht 'discriminerend' Duits tolbesluit aan: 'Dit heeft zeker kans van slagen'

Het plan van het kabinet om de op handen zijnde Duitse tolheffing bij het Europese hof aan te vechten, heeft zeker kans van slagen. Dat zegt Jan Bouwman, hoogleraar belastingrecht aan de Universiteit Groningen.

Grensovergang ligt tussen Boxmeer en het duitse Goch op de A77. Beeld ANP

Nederland sloot zich aan bij Oostenrijk, dat eerder al aangaf een zaak aan te willen spannen tegen het Duitse voornemen om tol voor personenwagens te gaan invoeren. Het zou in strijd zijn met Europese regels en 'buitenlanders' discrimineren. De Duitse automobilist wordt namelijk volledig gecompenseerd voor de tolheffing door een verlaging van de motorrijtuigenbelasting. Buitenlandse autorijders krijgen die korting niet.

De Duitse regering besloot in januari dit jaar om vanaf 2019 tol te gaan heffen. Eigenaren van auto's uit buitenland moeten dan, net als in Zwitserland en Oostenrijk, een vignet kopen. 'Er zijn geen precedenten, maar ik denk dat Oostenrijk en Nederland zeker een kans maken om gelijk te krijgen', zegt Bouwman. 'Sowieso geldt: baat het niet, dan schaadt het niet. Het is voor Nederland zeker de moeite om het te proberen.'

In het Duitse plan wordt de Duitse automobilist volledig gecompenseerd voor de tolheffing, buitenlandse autorijders krijgen die korting niet. Beeld epa

Volgens Bouwman zal het hof moeten bekijken of het feit dat de eigen bevolking gecompenseerd wordt bij de nieuwe tol-regels, in strijd is met het Europees Verdrag. 'Wat interessant is, blijft vooral dat de Europese Commissie eerder groen licht heeft gegeven voor het Duitse plan. Maar nu zal dus een Europese Rechter beslissen of het tegen de vrijheden ingaat die gelden binnen de EU.'

Duitsland is met alleen al negen buurlanden een transitland, het wegennet bestaat uit 230.000 kilometer. Bouwman: 'In Nederland maken we geen gebruik van tolheffing en vignetten, maar via belastingen en rekeningrijden betalen we wel voor ons wegennet. Autorijders van buiten Nederland maken dus eigenlijk gratis gebruik van onze snelwegen. Zij zijn in het voordeel. Vanuit Duits perspectief bezien is hun plan dus niet helemaal onredelijk.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden