Nederland televisieland

De theaterredacteur van een landelijke krant ziet doorgaans gemiddeld zo'n drie tot vier voorstellingen per week. Om erover te schrijven of om er kennis van te nemen en aldus op de hoogte te blijven. Omdat het aanbod in Nederland zo enorm gevarieerd is - van vestzaktheater via locatieproducties naar de klassieke stukken in de grote zaal - verveelt theater eigenlijk nooit. Hoewel theater soms behoorlijk vervelend kan zijn. Opvallend is ook dat er in het Nederlandse en Vlaamse theater doorgaans goed tot uitstekend wordt geacteerd, terwijl vaak wordt gedacht dat Engelse en Duitse acteurs beter zijn (soms is dat ook zo).


Toch werd een van de mooiste rollen dit seizoen gespeeld op televisie: Carry Tefsen in de tv-serie 't Spaanse Schaep. Tefsen is vooral bekend door de langlopende VARA-serie Zeg 'ns aaa en de laatste jaren dus als Opoe in de diverse Schaep-varianten. In het theater heeft ze vroeger met name gespeeld in volksstukken, met personages als Bleke Bet, Schele Sjaan of Manke Nel - of hoe al die vrouwen ook heten mogen.


In de laatste aflevering van 't Spaanse Schaep is Opoe stilletjes dood gegaan. Het leverde een paar schitterende scènes op. Een actrice die lelijk durft te zijn als dat moet, sjokkend , af en toe oplevend en tenslotte berustend in de eindigheid van alles. Met droeve oogopslag, zichtbaar vermoeid en toch ook met nuchtere humor maakte Tefsen in haar eentje deze derde serie het bekijken waard. Hierna moet 't Schaep maar naar de slachtbank want de personages zijn uitgemolken, het script is op, en Opoe dood.


Het spel van Tefsen toont aan dat aan televisie-acteren wel degelijk eer te behalen valt. Zoals ook Daan Schuurmans regelmatig bewijst, en Johnny de Mol vrijwel altijd wegkomt met zijn naturel-shabby speelstijl. Maar zet Schuurmans in het theater en hij valt niet echt op (Expats); De Mol viel in Romeo over Julia zelfs helemaal door de mand.


Op dit moment grossiert de mooi gemaakte tv-serie Levenslied in voortreffelijke tv-acteurs, die vroeger vooral bekend waren in het theater. Hans Dagelet, Maja Kok, Peter Faber, Olga Zuiderhoek, Leny Breederveld - ze doen allemaal mee, soms in kleine rollen, en geven juist daardoor de serie cachet. Daarnaast spelen Caro Lenssen en Antonie Kamerling een timide stel met teveel kinderen en te weinig geluk. Schrijnend om te zien, ingetogen en daardoor zenuwslopend goed gespeeld.


In Amerika en Engeland vinden film- en tv-acteurs het een eer op gezette tijden in het theater te staan. Sterker nog: door af en toe op Broadway of West-End te spelen, vijzelen ze hun imago op -even weg uit de vluchtige film- en tv-wereld. Zie onlangs Jude Law in Hamlet, Al Pacino in The Merchant of Venice en Keira Knightley in De Misantroop.


In Nederland lijkt het omgekeerde aan de hand. Pierre Bokma, fameus in het theater, was bij het grote publiek nagenoeg onbekend totdat hij verrassenderwijs als barkeeper Kootje in 't Schaep, en als rechercheur in de Saskia Noort-film Terug naar de kust opdook. Nederland is veel meer een televisie- dan een theaterland. Maar Opoe is intussen dood. Hein Janssen


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden