nieuws milieuministers EU

Nederland teleurgesteld over Europees compromis CO2-normen auto’s: reductie lager dan geëist

Nederland is teleurgesteld over het compromis over de CO2-normen voor auto’s en busjes in het komende decennium. De milieuministers van de EU kwamen dinsdagnacht overeen dat nieuwe auto’s vanaf 2030 35 procent minder CO2 mogen uitstoten dan aan het begin van het decennium. Bij bestelwagens moet 30 procent minder kooldioxide uit de uitlaat komen. De reductie is lager dan wat het Europees Parlement vorige week eiste. Dat kwam uit op 40 procent.

Milieuzone in de stad Utrecht, waarbinnen geen dieselauto’s mogen komen die gebouwd zijn voor 2001. Beeld ANP

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven wilde samen met andere landen vasthouden aan deze strengere uitstootnorm. Zij stond tegenover Duitsland, dat voorstander is van het voorstel van de commissie, die 30 procent wilde. Uiteindelijk kwamen de ministers in het midden uit, nadat Italië en Frankrijk waren opgeschoven richting Berlijn.

In Nederland zijn de reacties verdeeld. RAI Vereniging, de organisatie die de belangen van de Nederlandse auto-industrie behartigt, noemt de uitkomst ambitieus. ‘Dat is goed, maar om de ambities waar te maken moeten ook de randvoorwaarden worden geregeld’, zegt een woordvoerder. Er moet volgens RAI een goede laadinfrastructuur komen, met voldoende snelladers om ook bestelbusjes in de stad snel te kunnen bijtanken. Daarnaast moet de consument worden verleid om elektrisch te rijden.

Dit gebeurt volgens RAI nog niet voldoende. Het merendeel van de automobilisten is particulier, maar elektrische auto’s zijn voor deze groep nu nog te duur en er is nauwelijks een tweedehands markt. Een aanschafsubsidie voor elektrische auto’s is volgens RAI een van de mogelijkheden om de particuliere markt voor e-auto’s te activeren. ‘Want als straks de showrooms vol staan met glimmende auto’s die niemand wil hebben, is het paard achter de wagen gespannen.’

Volgens VVD-Kamerlid Remco Dijkstra is dat risico beperkt. ‘Er komen steeds meer elektrische modellen op de markt, de prestaties worden beter en de aanschafprijzen dalen’, stelt hij. ‘Over een paar jaar gaat de omslag naar EV vanzelf als we autofabrikanten blijven uitdagen. Het is nooit de bedoeling mensen te dwingen, of om autorijden duurder te maken.’

Dijkstra noemt het goed dat staatssecretaris Van Veldhoven hoog heeft ingezet. ‘Dit resultaat is een mooi begin om de klimaatdoelstellingen te behalen.’

De milieubeweging is teleurgesteld over het akkoord. ‘In het IPCC-rapport over het klimaat gaan deze week alle alarmbellen af. De hoop was dat men het belang van het klimaat nu eens voorop zou stellen. Dat is niet gebeurd’, zegt een woordvoerder van Milieudefensie.

De kans is groot dat het uiteindelijke resultaat overigens alsnog richting de 40 procent schuift, omdat de komende maanden verder wordt onderhandeld met het Europarlement. ‘De industrie moet dus een stap extra zetten. Maar er is nog altijd een verschil tussen wat de wetenschap zegt en wat er nu gebeurt’, aldus de woordvoerder van Milieudefensie. Volgens de milieubeweging is een reductie met 60 procent in 2030 nodig om de klimaatdoelen van Parijs te halen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.