Nederland onbetwist aan kop met hybride auto's

Het gunstige belastingregime voor milieuvriendelijke auto's met hybride aandrijving, dat binnenkort grotendeels wordt afgeschaft, heeft Nederland een onbetwiste toppositie bezorgd op de Europese markt van groene auto's.

AMSTERDAM - Vorig jaar was 4,5 procent van de nieuwe auto's voorzien van een (deels) elektrische motor; tegen een half tot anderhalf procent in andere Europese landen. De lage aanschafbelasting voor hybride auto's werd ingevoerd in 2006 en werd in 2010 veranderd in een vrijstelling van wegenbelasting en een lage bijtelling voor leaseauto's. Vanaf januari 2014 worden de regelingen gekort, waardoor alleen volledig elektrische auto's en de zuinigste hybrides er nog voor in aanmerking komen.


De maatregelen hebben sinds 2007 gezorgd voor een spectaculaire de daling van de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto's in Nederland van 28 procent; bijna 6 procent per jaar. Ook de verkoop van volledig elektrische auto's is hier nu vier keer zo hoog als elders in Europa: 0,8 procent tegen 0,2 procent.


De cijfers zijn afkomstig uit het jaarboek 2013 van de lobbyclub voor schoner wegvervoer, het International Council on Clean Transportation ICCT. Op wereldschaal is de Nederlandse verkoop van hybride modellen minder bijzonder, noteert de organisatie. In de Verenigde Staten was vorig jaar al vijf procent van de nieuw verkochte auto's hybride. In Japan zelfs 20 procent.


Vooral de verkoop van de dure en meest luxueuze hybride auto's zal lijden onder de beperking van fiscale voordelen, verwacht fiscaal adviseur Bert Becker. 'Half Heemstede rijdt in modellen als de Mitsubishi Outlander en de VolvoV60. Die zijn vooral populair geworden vanwege belastingvoordelen voor zelfstandigen.'


Ook die regelingen zullen komend jaar vervallen. 'Dat scheelt vele duizenden euro's; veel méér dan de beperkte bijtelling voor leaseauto's . Veel mensen die zo'n auto besteld hebben, zullen waarschijnlijk nog raar opkijken', aldus Becker.


De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto's was vorig jaar al bijna op het niveau waar Europese fabrikanten in 2015 wettelijk aan moeten voldoen, berekent de ICCT. Binnen Europa is echter sprake van grote verschillen, waarbij Duitsland op alle fronten het slechtste scoort.


Ondanks een vergelijkbaar nationaal inkomen zijn de emissies van broeikasgas per nieuwe auto in Duitsland het hoogst, en die in Frankrijk het laagst. De bekende Duitse voorkeur voor zware en krachtige auto's is daar debet aan.


Het gemiddelde gewicht van alle nieuwe auto's nam in 2012 ook weer toe, na een korte periode waarin de fabrikanten leken af te stevenen op minder kilo's per auto. Een doorsnee nieuwe auto weegt nu 1.400 kilo. Het ICCT spreekt van een 'zorgwekkende trend' omdat zwaardere auto's per definitie meer brandstof gebruiken, ongeacht het soort motor dat gebruikt wordt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden