Nederland nog altijd kwetsbaar voor terreur

Nederland is nog even kwetsbaar voor terroristische aanslagen als voor de aanval op de Twin Towers in New York, vandaag twee jaar geleden....

Van onze verslaggevers Jan Meeus Lidy Nicolasen

Met name de beveiliging van vitale infrastructuur als bruggen, dijken en energiecentrales is vele malen gecompliceerder dan werd verondersteld en wellicht zelfs onmogelijk.

De ministerraad buigt zich vrijdag opnieuw over de beveiliging van Nederland. Er wordt gestaag gewerkt aan de uitvoering van het Actieplan Terrorismebestrijding en Veiligheid dat het kabinet kort na 11 september 2001 heeft gemaakt. Maar nog steeds is onduidelijk hoe groot het gevolg is voor de samenleving van het uitvallen van onmisbare knooppunten.

Het kabinet had de Tweede Kamer beloofd uiterlijk in april 2004 met een pakket van veiligheidsmaatregelen ter bescherming van overheid en bedrijfsleven te komen. Die streefdatum zal niet worden gehaald, wordt inmiddels in Den Haag erkend.

De vitale infrastructuur van Nederland telt elf sectoren. De indeling stamt van het onderzoeksinstituut TNO. Bovenaan de lijst staan de energiebedrijven, die net als alle andere sectoren hun risico's hebben berekend. Maar daaruit blijkt nog niet wat er gebeurt als de stroom langdurig en in een groot gebied uitvalt.

Hetzelfde geldt voor het beheer van het oppervlaktewater. Door het opblazen van een dijk kunnen grote gebieden onder water worden gezet. De belangrijkste sectoren in de infrastructuur zijn verder: telecommunicatie, drinkwater, voedsel, gezondheid, financiën, openbare orde, rechtsorde, openbaar bestuur en transport.

De knelpunten zullen nooit worden geopenbaard, om geen terrorisme uit te lokken. Maar de sectoren hebben zelf meerdere scenario's gemaakt om de risico's en kwetsbaarheid te testen. In de gezondheidszorg, bijvoorbeeld, is gestudeerd op de gevolgen van stroomuitval en natuurrampen voor ziekenhuizen. Ditmaal wordt niet zozeer gekeken naar de gevolgen van natuurrampen, als wel van rampen door een terroristische aanslag.

In juli volgend jaar zullen de havens van Rotterdam en Amsterdam moeten voldoen aan een internationale code (ISPS) ter bescherming tegen terrorisme. Beide havens verwachten die streefdatum te halen. Ze moeten onder andere een beveiligingsplan hebben en veiligheidsfunctionarissen. De druk is groot, omdat onder aansporing van de Verenigde Staten scheepsreders in de toekomst alleen nog havens aandoen die aan de code beantwoorden.

Op Schiphol worden inmiddels alle koffers geïnspecteerd en is de controle van de passagiers verscherpt. Maar over het aanbrengen van een chip met lichaamskenmerken op het paspoort, waarbij de VS ook tot spoed manen, zal vermoedelijk pas dit najaar een besluit worden genomen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden