'Nederland is te belangrijk voor ons'
De Britse uitzendmarkt is een van de meest versnipperde ter wereld. 'Er zijn wel twaalfduizend uitzendbureaus, sommige met maar één of twee opdrachtgevers....
Bestuursvoorzitter Hans Zwarts van Randstad was woensdag in Londen. Uitgerekend op de dag dat het internationale uitzendbureau uit Diemen zijn jaarcijfers bekendmaakte, sprak de topman tot Nederlandse ondernemers en managers in Engeland. Dat gebeurde op de maandelijke City Lunch in de Social Hall van de Nederlandse Kerk.
Maar Zwarts was ook in Londen om te kijken naar mogelijkheden voor expansie van Randstad. Het Nederlandse uitzendbureau wil nog eens tweehonderd nieuwe vestigingen openen, een aantal daarvan in Engeland.
De Britse uitzendmarkt kent nog geen marktleider. Volgens Zwarts is dat een gemis. 'Je moet een grote partij hebben die de markt verder kan ontwikkelen, iemand die ook als gesprekspartner van de overheid kan dienen. In Groot-Brittannië is die er niet, zodat de regelgeving nog veel te wensen overlaat.' Randstad wil dolgraag in dat gat springen.
Duidelijk is dat Randstad wat minder afhankelijk wil zijn van Nederland. De afgelopen tijd stond de koers van het aandeel Randstad onder druk, ondanks de goede resultaten. Volgens Zwarts staat bij internationale beleggers de Nederlandse uitzendmarkt op dit moment in een kwaad daglicht. 'De fusieperikelen bij Brunel en Unique, de winstwaarschuwing van Vedior en de affaire rond de overname van Content door Creyf's hebben ook hun weerslag gehad op ons. Wij halen tenslotte toch nog altijd de helft van de omzet op de Nederlandse markt.'
In zijn toespraak voor de managers in de Londense City had Zwarts eerder een gunstig beeld geschetst van de grote potentie van het uitzendwezen. Naar zijn zeggen wil de nieuwe generatie werknemers flexibiliteit. 'Zij hebben gezien hoe hun vaders na 25, 30 of 35 jaar werken bij één baas werden afgedankt. Dat willen ze niet meemaken. Ze werken maar twee of drie jaar bij één baas: het parool is ervaring opdoen en vooral ook van het leven genieten.'
Volgens Zwarts betekent het niet dat de nieuwe generatie werknemers geen zekerheid wil. 'Dat willen ze willen, maar ze vertrouwen op hun eigen kennis.'
Ook bedrijven hebben flexibiliteit hoog in het vaandel staan. 'Tenminste de bedrijven in Nederland, Engeland en de VS: de bedrijven in de landen die op dit moment economisch het sterkst groeien. In andere landen, ik noem bijvoorbeeld Duitsland, is men nog niet zo ver. Daar wordt elke poging tot flexibilisering onmiddellijk door werkgevers en werknemers weer teruggedraaid.'
Het ideaalbeeld van de jongere generatie is niet meer de baas van een groot concern als Unilever, Philips of ABN Amro. 'De helden zijn de jongeren die voor zichzelf beginnen en na een paar jaar met een eigen bedrijf naar de beurs gaan. In deze garagecultuur is er de ene keer grote behoefte aan personeel en de andere keer misschien weer minder. Het biedt de uitzendbureaus als Randstad grote kansen.'