'Nederland is ideaal voor de elektrische auto'

Het is geen toeval dat BMW Amsterdam koos voor de wereldwijde presentatie van zijn elektrische i3: Alles werkt hier mee, tot een genereuze fiscus aan toe.

AMSTERDAM - 'Das ist schön, nicht?', zegt minister Henk Kamp van Economische Zaken instemmend tegen twee mannen van BMW. De minister is in het chique vijfsterrenhotel Conservatorium in Amsterdam, dat woensdag is gereserveerd voor een delegatie van het Duitse automerk. Een beeld dat de komende vier weken zo zal blijven. Sinds gisteren is in Nederland namelijk een ongekend circus van 750 autojournalisten uit alle uithoeken van de wereld neergestreken.


Ze komen de eerste elektrische auto van BMW testen. Een evenement dat door de pr-machine van BMW history in the making en electric and electrifying wordt genoemd. Denk aan journalisten die in groepen van vijftig op Schiphol aankomen en via het Zandvoortse circuit naar het centrum van Amsterdam rijden. Denk aan Chinese autojournalisten die hun kleine BMW opladen bij een stopcontact in Haarlem. Denk aan TopGear op de Herengracht.


Het is geen toeval dat het Beierse automerk Amsterdam koos als plek voor de wereldwijde presentatie van hun eerste volledig elektrische auto. 'Nederland staat vooraan als het gaat om elektrische mobiliteit', zegt Harald Krüger, lid van de raad van bestuur van BMW. 'Er bestaat hier een goede infrastructuur voor elektrisch rijden en bovendien hebben de Nederlanders een bepaalde fascinatie voor e-mobility.'


Even later krijgt Kamp een rondleiding van Krüger en zijn Nederlandse collega Jan-Christiaan Koenders door de nieuwe auto. De tour duurt niet heel lang, want de i3 is een klein autootje. 'Maar dat is de bedoeling. De i3 is een stadsauto', aldus Koenders.


Kamp speelt zijn rol goed. Hij klopt geroutineerd op de zijkant van de auto (gemaakt van een duurzame carbonvariant), wrijft over het dashboard (eucalyptushout met FSC-keurmerk) en zit om de beurt in alle vier de stoelen die de stadsauto rijk is (gemaakt van gemalen petflessen). Hij trapt nog net niet tegen een van de banden om de luchtdruk te controleren.


Volgens Krüger was Amsterdam is met afstand de beste plek om het i-label te lanceren. 'In een straal van 50 kilometer wonen hier 7 miljoen mensen. Een elektrische auto past perfect bij zulke korte afstanden. Bovendien voert de overheid een zeer stimulerend beleid.'


Concreet resulteert dat in veel oplaadpalen per vierkante kilometer en een genereus fiscaal regime. Ondernemers kunnen soms wel driekwart van de aanschafkosten terugkrijgen en bovendien werden plannen voor een bijtelling van 7 procent op volledig elektrische auto's met succes bestreden door autolobbyclubs als Rai en Bovag. Een extra reden om naar Amsterdam te trekken, aldus Koenders. 'Het beleid omtrent elektrische auto's blijft vrij stabiel in Nederland.'


Twee weken geleden werd bekend dat de verkoop van elektrische auto's in Nederland in een jaar tijd verdubbelde. Die groei zit echter volledig bij elektrische auto's die ook fossiele brandstof kunnen tanken. Dat zijn auto's met een 'range extender' (een generator die benzine omzet in elektriciteit, zodat de accu wordt opgeladen) of plug-inhybrides (die zowel een elektro- als een verbrandingsmotor hebben). Voor puur elektrische auto's, zoals de BMW i3 (vanaf 35.500 euro), blijven mensen tot dusver vrij schuw. Belangrijkste oorzaak van die terughoudendheid is de range anxiety, de angst dat de auto de bestemming niet haalt.


Of BMW daar ook last van krijgt, zal de komende maanden blijken. Met afstandsangst heeft Kamp woensdag in ieder geval niet te maken. Het eerste officiële rondje van de i3, over het Concertgebouwplein, is zo kort dat de accu onmogelijk leeg raakt. 'Ik heb een zwak voor BMW', zegt Kamp. 'Ik geloof in de elektrische auto. Daarom ben ik hier.'


ELEKTRISCHE CONCURRENTEN IN NEDERLAND

Nissan Leaf Volledig elektrische auto (BEV; Battery Electric Vehicle). Auto van het jaar 2011. Vanaf 32.590 euro. Houdt het maximaal 175 kilometer vol. Genoeg voor een enkeltje Arnhem-Groningen.


Tesla Model S Volledig elektrisch. Uniek in zijn klasse: onder de juiste omstandigheden kan de Tesla namelijk 480 kilometer doorrijden. Wel duurder dan zijn soortgenoten (vanaf 72.600 euro).


Toyota Prius Plug-in Misschien wel de bekendste elektrische auto, maar wel een hybride. Dat betekent dat de accu het slechts 25 kilometer volhoudt, daarna verder op benzine. Vanaf 39.645 euro.


BMW i8 Verwacht in 2014. Het verschil met de BMW i3 zit 'm in de prijs: 35.500 (i3) tegenover ca. 150.000 euro (i8), maar ook in de accu. De i8 is een hybride die op een volle accu 35 kilometer rijdt.


Opel Ampera Een 'range extender': in principe elektrisch, maar de auto heeft een systeem dat brandstof omzet in elektriciteit: 60 km puur elektrisch rijden voordat de benzinemotor aanslaat. Vanaf 48.295 euro.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden