Nederland ijslurkt massaal de hitte van zich af

Zelfs de koffie komt uit de koelkast als de temperatuur stijgt. 'Heerlijk op zo'n dag', zegt een Frozen Cappuccino-drinker in de Amsterdamse Leidsestraat....

Van onze verslaggever

'We zijn nu nog aan het aftasten', zegt marktleider Douwe Egberts. Het bedrijf vraagt in zijn speciale Café DE-koffiecorners 3,75 gulden voor een 'Kouwe Douwe' Die wordt voornamelijk besteld, stelt een woordvoerder, door klanten die tijdens een vakantie het drankje al hebben leren kennen. 'Met name in de Verenigde Staten en Griekenland wordt veel ijskoffie gedronken.'

Een bevroren cappuccino is eigenlijk een espresso met een gelijke hoeveelheid magere melk, een scheutje hazelnoot- of chocolade-likeur en een handvol ijsblokjes. In de blender gooien en serveren als een soort milkshake met rietje. De Coffee Company vraagt er vier gulden voor en is tevreden over de vraag. In de supermarkt is nog geen ijskoffie te koop.

Wel staan bij Albert Heijn negen soorten ijsthee, ondanks de recente uitdunning van het assortiment. In de winkel op het Waterlooplein was donderdagmiddag nog maar een enkel pak Pickwick Rooibos en Cool Nestea fresh lime over. Marktleider Lipton Ice meldt sinds de introductie van het merk in 1998 een omzetgroei van 25 procent. Inclusief LiptonLite.

De nieuwe dranksoort past binnen de grotere keuzevrijheid aan de bar en in het schap. 'Vroeger had je cola, 7up, sinas en water', zegt R. Roorda van het Centraal Bureau voor levensmiddelen. 'Nu kun je minimaal kiezen tussen veertig soorten drankjes.' Tot 2004, voorspelt een marktschatting, zal het aantal verkochte liters ijsthee en vruchtenthee met 28 procent stijgen, sportdrankjes met 21 procent en verse vruchtensappen met 8 procent. Grootste daler: alcoholische dranken.

Nederlanders willen namelijk gezonder eten en drinken, stelt onderzoeksbureau NFO Trendbox. Dat verklaart waarom afgelopen jaar gekoelde sapjes als Cool Best, limonade met vitamine-c toevoeging en plat water tot de grootste stijgers behoren. Daarnaast is er behoefte aan meer gemak (drinkontbijt) en meer aanbiedingsvormen (van anderhalfliterfles tot gekoeld blikje).

Maar vooral, stelt Trendbox, willen consumenten meer variatie. Dat is nu duidelijk te zien bij het bier. Pils en speciaalbiertjes uit België zijn dit voorjaar aangevuld met Grolsch Pink Grapefruit en Lingen's Lemon. Amstel importeert sinds kort een Antilliaans biertje uit Curaçao en Max Havelaar verbindt zijn naam met bananenbier.

De jongste toevoeging komt van brouwer Dommelsch, die op het Oerol-festival een nieuwe variant lanceerde: een lichte pils die bij min vier graden wordt gebrouwen en populair is in Canada, Engeland en Australië. De pakkende naam: Iced Beer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden