Nederland heeft honderden banen in de vrachtluchtvaart verspeeld door getreuzel van de overheid

Nederland heeft honderden banen in de vrachtluchtvaart verspeeld door getreuzel van de overheid. Meerdere maatschappijen die door ruimtegebrek Schiphol moeten verlaten, overwogen uit te wijken naar het vliegveld van Maastricht. Nu het luchthavenbesluit over verlenging van de Limburgse startbaan al bijna een jaar op zich laat wachten, verplaatsen de vervoerders hun vluchten naar het buitenland. Dit gaat ten koste van de werkgelegenheid in Zuid-Limburg.

Beeld Freek van den Bergh / de Volkskrant

De Amerikaanse vrachtvlieger Kalitta en het Russische AirBridgeCargo zeggen tegen de Volkskrant dat zij serieus overwogen een deel van hun vluchten van Schiphol naar Maastricht Aachen Airport te verhuizen, maar dat ze dit niet doen omdat de Nederlandse overheid geen knopen doorhakt. De vrachtvliegers moeten deels van Schiphol vertrekken, omdat de luchthaven bijna aan zijn maximale aantal vluchten zit. Schiphol mag tot 2020 niet verder groeien. Als gevolg daarvan verdwijnen er banen op Schiphol.

Fouten in onderzoek geluidshinder

Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu had die banen voor Nederland willen behouden door de vervoerders te verleiden naar Maastricht uit te wijken. Daarvoor moest wel de luchthavenvergunning van het voormalige vliegveld Beek worden aangepast. Op het vliegveld ligt een asfaltbaan van 2.750 meter, maar daar mag onder de huidige vergunning maar 2.500 meter van worden gebruikt. Grote vrachtvliegtuigen hebben daar niet genoeg aan. Om de volledige startbaan te kunnen benutten moet Dijksma een nieuwe vergunning afgeven, ook wel luchthavenbesluit genoemd. Al in december 2016 stuurde Dijksma een ontwerp naar de Kamer.

Het luchthavenbesluit loopt vertraging op door fouten in het onderzoek naar geluidshinder rond het vliegveld. Bij deze milieueffectrapportage (mer) zijn, net als bij de mers voor de vliegvelden Schiphol en Lelystad, verkeerde invoergegevens gebruikt. Dijksma laat een extra controle op de berekeningen uitvoeren. Voor de vrachtvliegers duurt dit te lang.

'Heel teleurstellend'

Zo verplaatst Kalitta twee vrachtvluchten naar Luik of Brussel. AirBridgeCargo overwoog zelfs alle twaalf vluchten waarvoor Schiphol geen plek meer had naar Maastricht te verplaatsen. 'Nu gaan we met al onze vluchten naar Luik.' En de vrachtdivisie van Emirates, dat volgens directeur Jos Roeven van Maastricht Aachen Airport ook interesse toonde in zijn vliegveld, vertrekt naar Brussel, Kopenhagen en Frankfurt.

'Dit is een tegenslag', erkent Roeven. 'Wij zijn nog met maatschappijen in gesprek, maar die dialoog stopt als het luchthavenbesluit niet snel valt. Ze tekenen niet als ze niet meteen kunnen vliegen.' De komst van Kalitta, AirBridgeCargo en het Arabische Emirates had volgens Roeven direct honderd banen opgeleverd.

De Limburgse gedeputeerde Twan Beurskens (VVD) wil dat het ministerie het gebruik van de lange baan voorlopig gedoogt. 'Wij hebben veel geïnvesteerd in dit vliegveld. Dit is heel teleurstellend.'

In plaats van nieuwe werk in Maastricht gaan die banen de grens over. Het vertrek van de vrachtvervoerders van Schiphol heeft al banen gekost. Menzies World Cargo, dat luchtvracht laadt en lost, vroeg ontslag aan voor 101 werknemers op Schiphol, nadat hun grootste klant AirBridgeCargo een deel van zijn Amsterdamse vluchten had moeten schrappen.

Ook Menzies' concurrenten moeten deze winter korten op personeel. 'Bij ons vallen geen ontslagen, maar we zullen wel minder uitzendkrachten inhuren', zegt Gerard Kervezee, commercieel manager van Dnata. Van de 65 vluchten die Dnata per week afhandelt, verliest het bedrijf er acht. Het vertrek van de vrachtvliegers heeft volgens hem gevolgen voor 'een paar honderd uitzendkrachten' in zijn sector.

Verbetering: In een eerdere versie van dit artikel stond dat in een onderzoek naar geluidhinder van de luchthaven Maastricht een verkeerd rekenmodel is gebruikt. Dit moest zijn: er zijn verkeerde invoergegevens gebruikt.


Dit is hoe Schiphol de hinder omlaag rekent

Oud-minister van milieu Winsemius gebruikte het begrip deze week: 'GeSchiphold worden'. Burgers kunnen klagen wat ze willen, uit amper te volgen becijferingen van Schiphol zelf blijkt steeds dat de hinder juist spectaculair afneemt (+). heeft al banen gekost.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden