'Nederland handelsland bij uitstek'

Dankzij de Rotterdamse haven, prima transport en ict staat Nederland derde op een ranglijst van landen met het beste handelsklimaat. Alleen het belastingsysteem is een drama.

AMSTERDAM - Nederland is na Singapore en Hongkong het beste handelsland ter wereld. Dat blijkt uit de woensdag gepubliceerde Enabling Trade Index van het World Economic Forum. Met dit klassement probeert het WEF in kaart te brengen welke van de 138 onderzochte economieën het beste handelsklimaat heeft.


De lobbyclub van 's werelds rijkste bedrijven kijkt daarbij naar hoe welkom buitenlandse producten zijn in een land, naar de kwaliteit van havens, wegen en andere infrastructuur en naar de invloed van politiek, regels en veiligheid op het handelsverkeer. Nederland is sinds de ranglijst van 2008 gestegen van plaats elf naar plaats tien (2010), zeven (2012) en nu drie. In de top-10 staan verder vooral andere kleine, sterk van de wereldhandel afhankelijke economieën, zoals Singapore, Nieuw-Zeeland en Zwitserland.


Dankzij de Rotterdamse haven gooit Nederland van alle landen de hoogste ogen qua haveninfrastructuur. Ook de kwaliteit van transport (plaats twee) en ict (plaats vier) wordt geroemd. Minder gunstig is het oordeel over de belastingen. De Nederlandse importbelastingen behoren weliswaar tot de laagste ter wereld (plaats vijf), maar bedrijven die veel goederen importeren ervaren het belastingsysteem als zeer complex en tijdrovend (plaats 110).


Henk Volberda, hoogleraar strategisch management en ondernemingsbeleid van de Erasmus-universiteit, levert namens Nederland de onderzoekscijfers aan het WEF. Hij enquêteerde daarvoor onder meer 150 Nederlandse bedrijven, zoals Shell, Philips en AkzoNobel. Ook onderzocht hij hoe lang het duurt om goederen in- en uit te voeren of door hoeveel rompslomp bedrijven zich moeten worstelen om hier handel te drijven.


Waarom is Nederland zo gestegen op de handelsranglijst? 'Aan de ene kant zijn andere landen, zoals Denemarken en Zweden, het slechter gaan doen', zegt Volberda. 'In Denemarken duurt het nu bijvoorbeeld langer om goederen in te voeren.'


'Tegelijkertijd heeft Nederland op een aantal terreinen echt vooruitgang geboekt. Ondanks de crisis is veel geïnvesteerd in infrastructuur, met bijvoorbeeld de uitbreiding van de Rotterdamse haven via de Tweede Maasvlakte. En dankzij ict-investeringen is onze digitale infrastructuur excellent. De papierwinkel voor het invoeren en uitvoeren van goederen verloopt nu helemaal digitaal, terwijl je in veel landen nog ouderwets een stempel moet halen.' Ook de douane verdient lof, zegt Volberda. Van alle 138 onderzochte economieën is die van Nederland het transparantst, aldus het WEF.


Maar wat moeten we met weer een lijstje? Politici raken tijdens verkiezingscampagnes nog wel eens bevangen door lijstjesfetisjisme, strooiend met concurrentie- of innovatieklassementen waarin Nederland weer een paar plaatsen is gestegen of gedaald. Volberda: 'De conclusie die ik uit het onderzoek trek, is dat Nederland dankzij de goede handelsomstandigheden extra goed kan profiteren van de aantrekkende wereldhandel. En Chinese en Indiase bedrijven die een Europees regiokantoor willen openen laten hun keuze mede afhangen van in welk land je producten het makkelijkst kunt in- en doorvoeren. Dat is Nederland.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden