NieuwsNoodplan coronacrisis

Nederland en Frankrijk willen miljarden uittrekken voor redding van Air France-KLM

Nederland en Frankrijk voeren koortsachtig overleg over een noodplan dat Air France-KLM van de ondergang moet redden. Dit plan behelst op z’n minst vele miljarden aan staatsgaranties. Nationalisatie van de luchtvaartcombinatie wordt niet uitgesloten, maar heeft waarschijnlijk niet de voorkeur van het Nederlandse kabinet.

Vliegtuigen van Air France en KLM op luchthaven Schiphol.Beeld ANP

Minister Hoekstra van Financiën heeft de Tweede Kamer donderdagmiddag vertrouwelijk geïnformeerd over de stand van zaken rond de Frans-Nederlandse reddingspoging. Hoekstra voert hierover dagelijks overleg met zijn Franse ambtgenoot Le Maire, bevestigt zijn woordvoerder. De Franse staat is voor 14,3 procent aandeelhouder in Air France-KLM; Nederland bezit 14 procent van de aandelen.

Volgens persbureau Reuters, dat zich baseert op anonieme bronnen, zijn Frankrijk en Nederland bereid minstens 6 miljard euro aan staatsgaranties op bankkredieten te verstrekken. Frankrijk zou 4 miljard euro aan kredietgaranties voor Air France voor zijn rekening willen nemen en Nederland zou voor 2 miljard euro garant willen staan voor KLM. De bedragen liggen echter nog niet vast, zegt een ingewijde. Ook andere vormen van noodhulp zouden nog een optie zijn.

Meer Nederlandse invloed

De onderhandelingen tussen Hoekstra en Le Maire gaan ook over de voorwaarden van de staatssteun. Mogelijk grijpt Hoekstra de noodsituatie aan om namens Nederland meer invloed in het concernbestuur te eisen. Hij had dat doel – meer Nederlandse invloed op het moederbedrijf – vorig jaar willen bereiken met de aankoop van 14 procent van de aandelen, maar dat Nederlandse aandeelhouderschap heeft de Fransen nog niet tot zichtbare concessies gedwongen.

Overigens krijgt KLM al veel staatssteun. Het bedrijf doet een beroep op de NOW-regeling van minister Koolmees. In dat kader neemt de rijksoverheid 90 procent van de salariskosten van het KLM-personeel over. Frankrijk heeft een soortgelijke regeling, waarvan Air France gebruikmaakt. Zowel Air France als KLM heeft daarnaast uitstel van belastingbetaling gekregen.

Die hulp is niet voldoende om de financiële nood bij het luchtvaartbedrijf te lenigen. De Franse minister van Financiën Le Maire zei woensdagavond op de Franse televisie dat Air France-KLM momenteel ‘miljarden euro’s per maand’ verliest. Het vliegschema is een schim van wat het was: slechts tien procent van de reguliere vluchten gaat door. KLM-topman Elbers zei deze week dat zeker 170 van de 200 KLM-toestellen permanent aan de grond staan.

Financieringslasten zijn het voornaamste probleem waarmee vliegmaatschappijen nu worstelen. Luchtvaartmaatschappijen als Air France-KLM investeren miljarden euro’s in nieuwe vliegtuigen en in leasecontracten. De huur- en rentelasten, plus de aflossingen op leningen, bedragen honderden miljoenen per jaar.

Miljardenorder bij Airbus

Ongelukkig genoeg ondertekende Air France in december, vlak voordat het coronavirus toesloeg, nog een order van circa 5 miljard euro voor zestig nieuwe A220-vliegtuigen. De Franse zuster van KLM moet dit jaar meer dan een miljard euro aanbetalen voor die bestelling. Het is een aankoop waar Air France niet meer onderuit kan, maar die het bedrijf nu waarschijnlijk diep betreurt. Leverancier Airbus verkeert door de luchtvaartcrisis zelf in grote problemen en kan het zich niet veroorloven Air France-KLM uitstel van betaling te geven.

De luchtvaartcombinatie beschikt volgens Air France-topvrouw Anne Rigail over ruim 6 miljard euro aan reserves, maar die buffer verdwijnt op dit moment als sneeuw voor de zon. ‘We hebben snel financiële ondersteuning nodig’, waarschuwde Rigail maandag. ‘De normalisering van het vliegverkeer zal langzaam gaan, zeer langzaam. Het zal vele maanden duren voordat we ons normale vluchtschema kunnen hervatten. Daarbij is het een open vraag in hoeverre het reizigersgedrag zal veranderen.’ Mogelijk blijven mensen angstig om te vliegen, omdat het in een vliegtuig moeilijk is anderhalve meter afstand te bewaren.

‘Whatever it takes’

De Franse regering heeft meerdere keren verklaard Air France-KLM ‘koste wat kost’ overeind te willen houden. Le Maire kondigde woensdagavond op televisie aan ‘enorme’ staatssteun te zullen verlenen om een bankroet van ‘dit vlaggeschip van het Franse bedrijfsleven’ te voorkomen. Het Nederlandse kabinet denkt er net zo over, meldt een Haagse bron. ‘De houding is: whatever it takes.’

Ook andere luchtvaartmaatschappijen kloppen aan bij hun nationale overheden voor noodhulp. De topman van Lufthansa zei donderdag dat de Duitse vliegmaatschappij ‘een miljoen euro per minuut’ verliest en heeft de Duitse regering formeel om staatssteun gevraagd. Ook British Airways en Easyjet worden door hun overheid op de been gehouden. Het Amerikaanse Congres heeft 53 miljard euro (58 miljard dollar) beschikbaar gesteld voor de eigen luchtvaartsector.

Lees meer

Waar gaat het naartoe met de luchtvaartindustrie? 
De luchtvaart krijgt enorme klappen van de coronacrisis. Pas over anderhalf jaar verwachten experts de eerste tekenen van herstel. Hoe gaat het tot die tijd? De scenario’s voor vliegtuigbouwers, luchtvaartmaatschappijen, reizigers en het milieu.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden