Nederland dit jaar weer langer in de file - filedruk met 10 procent gestegen

De economie trekt aan en dus stond Nederland dit jaar weer langer in de file dan in 2015. Volgens de Verkeersinformatiedienst VID is de filedruk met 10 procent gestegen. Vooral in april, mei, juni en juli was het drukker op de weg dan vorig jaar. Januari en december waren daarentegen rustiger.

Beeld anp

'Het valt me mee', zegt woordvoerder Patrick Potgraven van de VID over de cijfers. 'We koersten in oktober nog af op een stijging van 15 procent. Maar november en december waren minder druk dan we verwachtten.' Zo waren er minder 'neerslagspitsen' (45 om 64 vorig jaar), waarbij de filedruk al snel twee keer hoger uitvalt dan een spits bij droog weer.

Ook dit jaar gingen Nederlanders weer vaker de weg op in de ochtend- of avondspits. Dat komt vooral door de economische groei en de stijgende werkgelegenheid, zegt Potgraven. 'De aanleiding voor deze stijging is dus eigenlijk heel vrolijk.' De filedruk wordt berekend door de lengte met de duur van de file te vermenigvuldigen.

Filevrij wordt moeilijker

Die trend zet zich volgend jaar naar verwachting door. Dus zullen nog meer mensen de 'randen' van de files opzoeken om zo min mogelijk stil te hoeven staan. De ochtendspits begint tegenwoordig al rond zessen, waar dat nog niet zo lang geleden half zeven was. De eerste tekenen van de avondspits dienen zich al om vier uur aan.

'Het wordt steeds moeilijker om filevrij te reizen', zegt Potgraven. 'Het verkeer moet zich opnieuw 'zetten', zoals wij dat noemen. Dat wil zeggen: de automobilist moet eerst zijn neus stoten aan de files, ervaren hoe druk het is. Daarna gaat hij vanzelf op zoek naar tijden waarop het minder druk is.'

Wat er aan de files te doen is? Potgraven: 'Het korte antwoord is: niets. Er zijn gewoon zóveel mensen die de weg op willen. Ook het zichtbare effect van projecten als spitsmijden is nihil. Want de ruimte die die mensen laten op de weg, wordt weer ingevuld door andere automobilisten. Die denken: hé, er staat minder file, nu kan ik de weg op.'

Dichter op elkaar te rijden

De VID onderscheidt vier B's als maatregelen om de filedruk te lijf te gaan. Beprijzen (B1) kan een probaat middel zijn, maar de invoering van rekeningrijden laat al jaren op zich wachten. Potgraven: 'En je moet wel heel veel politieke guts hebben om het in te voeren.'

Het bouwen (de tweede B) van nieuwe wegen kan acute problemen oplossen, 'maar dan sta je weer bij een volgend knelpunt stil.' Bij 'benutten' gaat het erom de wegen zo efficiënt mogelijk te gebruiken, bijvoorbeeld door dichter op elkaar te rijden. De laatste B, die van balen, helpt volgens Potgraven nog het meest. 'Mensen hebben een bepaalde filepijngrens. Komen ze daarboven uit, dan zijn ze bereid tot maatregelen die er echt toedoen. Denk aan verhuizen of thuiswerken.'

De grootste filedruk is er in beide richtingen op de A1 tussen Amersfoort en Amsterdam. Maar opvallend vindt Potgraven vooral het stuk op de A4 tussen Den Haag en Amsterdam. Vanwege de opening van de Ketheltunnel bij Rotterdam, zo is het vermoeden, is het daar nog drukker geworden. Potgraven: 'Een driebaansweg die de drie belangrijkste economische centra (Amsterdam- Den Haag-Rotterdam) met elkaar verbindt, kan al dat verkeer gewoon niet aan.'

De VID kon ook heuglijk nieuws melden: op de A13 richting Rotterdam 'verdampte' 78 procent van de filedruk, in de andere richting zelfs 81 procent. Die verbetering komt vooral voort uit de opening van de A4 Midden-Delfland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden