Nederland de mist in met infrastructurele projecten

Het uit de grond stampen van een nieuwe wijk met prefabwoningen is de Nederlandse aannemerij wel toevertrouwd. Maar zo gauw ze zich op het terrein van de infrastructuur begeven, gaan ze de mist in, hoewel Nederland toch grote naam en faam heeft op het gebied van weg- en waterbouwkunde.

Peter de Waard
Bouwketen op een bouwplaats van Ballast Nedam langs de A15. Miskleunen bij de bouw van de weg brachten het bedrijf op de rand van het faillissement. Beeld anp
Bouwketen op een bouwplaats van Ballast Nedam langs de A15. Miskleunen bij de bouw van de weg brachten het bedrijf op de rand van het faillissement.Beeld anp

Afgezien van het prinsdom Monaco is mogelijk geen land in de wereld met zo veel asfalt, viaducten en bruggen bezaaid als Nederland. Maar de aannemers lijken het kunstje te zijn verleerd. Of anders het berekenen van de kosten, terwijl het land nog rijkelijker gezegend is met economische studies dan met technische universiteiten.

Keer op keer slaan ze de plank mis. Het kostte eerder dit jaar Ballast Nedam de kop. Het bedrijf kwam op de rand van het faillissement te staan na miskleunen met de A2 bij Maastricht en de A15 Maasvlakte-Vaanplein in Zuid-Holland. Alleen al de laatste weg van 35 kilometer kostte Ballast 100 miljoen euro meer dan was voorzien. Uiteindelijk werd Ballast gered door een Turks bouwbedrijf.

Slappe bodem

Woensdag ging bouwbedrijf Heijmans keihard onderuit op de beurs vanwege onder meer een miskleun bij de aanleg van de Westfrisiaweg N23, een provinciale weg tussen Alkmaar en Enkhuizen over de West-Friese klei.

Al in de tiende eeuw werden in dit gebied dijken en wegen aangelegd door horigen met een schop. Maar na ruim duizend jaar weet een illuster bedrijf als Heijmans nog niet met de grond om te gaan. Het bouwbedrijf werd verrast doordat 'de slappe Westfriese bodem' die het bij de aanleg gebruikte zand verzwolg als een woestijn een bui regen. Hierdoor moet de grond langer inklinken - zeker een jaar in plaats van een halfjaar - wat miljoenen aan extra kosten met zich meebrengt.

Heijmans zegt dat de grond anders blijkt te zijn dan door de provincie was voorgespiegeld en eist een tegemoetkoming in de meerkosten. De provincie acht Heijmans echter volledig verantwoordelijk voor het vooronderzoek en het bestek. Inmiddels is het meningsverschil voorgelegd aan een raad van arbitrage voor de bouw, maar Heijmans heeft voor alle zekerheid de bouwactiviteiten stilgelegd.

Het is geen incident. Heijmans zit ook in zijn maag met het technisch proces in de Energiefabriek Tilburg, waar uit rioolslib biogas moet worden gemaakt. In veel plaatsen gebeurt dit al, maar in Tilburg blijkt het maar niet te willen lukken. Inmiddels hebben de huisbanken op de paniekknop gedrukt en moet Heijmans mogelijk aandelen plaatsen om het eigen vermogen te versterken.

En zo doet de bouwwereld steeds meer denken aan het verhaal van de tien kleine negertjes. In de jaren zeventig en tachtig was het een machtige sector die wereldwijd roem vergaarde met de Deltawerken, spectaculaire bruggen en ingenieuze verkeerspleinen. Nu is het veruit de meest riskante sector van de beurs geworden, waar tegenslagen schering en inslag zijn.

Reageren? p.dewaard@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden