Nederdance blijkt wereldwijde succesformule

De Tilburgse dj Tiësto is vaste dj in Gatecrasher, een van Engelands grootste clubs; van zijn mix-cd's zijn er wereldwijd een half miljoen verkocht....

Het gaat goed met de Nederlandse dj's en producers. Ze zijn bekend van Brazilië tot Australië. En niet alleen Jean met zijn prethouse of de stampende trance van Tïesto of Ferry Corsten. In alle uithoeken van de dance draaien Nederlanders mee aan de top. Dance is de laatste vijf jaar wereldwijd doorgebroken, weet ook P. van Adrichem van Conamus, de stichting ter promotie van de Nederlandse lichte muziek. 'Dat schept nieuwe kansen. Vijf jaar geleden scoorden we vijf hits per jaar, nu zijn dat er twintig.' Dat uitgerekend zo'n klein landje zo groot is in dance komt door de vele clubs en houseparty's die Nederland telt. 'Talent kan zich zo goed ontwikkelen.'

Dit weekeinde organiseert Conamus het Amsterdam Dance Event, een beurs voor de mondiale dansindustrie. Overdag worden deals gesloten, 's avonds wordt gefeest in de stad. Dat deze vakbeurs voor dj's, producers en platenlabels - de enige in Europa - in Nederland wordt gehouden, is geen toeval. Volgens Van Adrichem zijn Nederlanders handige zakenmensen die voortdurend zoeken naar nieuwe afzetmarkten. 'Hier verkopen ze hooguit een paar honderd platen.'

Een van de grootste exporteurs van 'nederdance' is Digidance, het platenlabel van dj Jean, dj Jurgen en de Klubbheads. De kracht van hun housedeuntjes schuilt in de eenvoud, zegt Koen Groeneveld, een van de drie eigenaren Digidance. 'Wij geven house uit de clubs een draai zodat het aanslaat bij een breed publiek.' Deze 'simpele maar doeltreffende house' wordt wereldwijd gezien als een typisch Nederlands product. 'Net zoals goede r & b altijd uit Amerika komt.'

Naast deze muzikale succesformule hanteert Groeneveld ook een slimme bedrijfsvoering. Marketing, distributie, alles houdt hij zelf in de hand. 'Zo kunnen we elke nieuwe single meteen uitbrengen. En dat zijn er 'al gauw drie of vier' per maand. 'Zelfs als maar een op de tien singles aanslaat, scoor je toch nog vier hits per jaar.'

Maar ook buiten de hitparades doet de Nederlandse clubhouse het goed. Olav Basoski (32) verkocht de afgelopen vijf jaar een half miljoen 12 inches, platen die alleen dj's kopen. Inmiddels staat de Amsterdamse producer in de belangstelling van Mirwais, de Franse producer van Madonna's hitsingle Music.

Van de term dutch wave - zoals de stroom Nederlandse succesartiesten in Engeland heet - moet Basoski niets hebben. In de 'platvloerse' house maken Nederlanders dan misschien de dienst uit, maar bij andere genres is de concurrentie met 'grootmachten Engeland en Duitsland' nog steeds groot. 'En dan scoor je juist als je iets anders produceert dan de heersende trend. Ik maak muziek die ik zelf goed vind.'

Opvallend is dat veel Nederlandse artiesten het produceren en dj-en combineren, wat volgens Basoski een voorsprong op andere landen is. 'Het wordt steeds moeilijker alleen als dj of producer door te breken.' Dat Nederlanders die ontwikkeling snel hebben opgepikt, is te danken aan de lange dance-traditie die Nederland heeft. 'En artiesten als Jean en Ferry Corsten draaien al vanaf het begin mee.'

Ook Sander Kleinenberg (28) is zo'n dj die recentelijk furore maakt als producer. Zijn succesverhaal begon toen een nummer van hem op een populaire mix-cd in Engeland stond. 'Dan word je gebeld door de pers. De clubs zien je naam en willen je boeken. Vervolgens krijgt je volgende single weer meer aandacht, en voor je het weet, wil iedereen je hebben.'

De progressive van Kleinenberg, een genre dat het midden houdt tussen trance en stevige clubhouse, is zo populair in Engeland dat hij onlangs een pied-à-terre aanschafte in Londen. 'Dat scheelt weer een paar uur reizen per week.' Platengigant Warner tekende hem voor een bedrag van 'zes cijfers' waarvoor hij vijf platen moeten maken.

Het succes is Kleinenberg niet aan komen waaien. Als 'vijftienjarig pikkie' draaide hij al in bar/dancing Sixtyfive in Vriezenveen. Toch is ook een dosis geluk onontbeerlijk. 'Een paar jaar geleden was Frankrijk helemaal hip. Ik bracht toen een album uit op een Frans label, maar als Nederlander was ik niet interessant. Nu is het juist een voordeel dat ik Nederlander ben.'

Ook progressive staat in warme belangstelling van de Engelse muziekpers. 'Om hun verkoop op peil te houden, moeten Engelse bladen elk jaar een nieuwe hype creëren. Nu zijn progressive en Nederland aan de beurt. En als je eenmaal in die bladen staat, volgt de rest vanzelf.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden